Ronny Hendrikx.
Ronny Hendrikx. Foto: GER LOEFFEN

Berichtenservice Bob de Bot gaat gesprek aan met eenzame ouderen

Algemeen

BEUNINGEN – De gemeente wordt één van de kartrekkers van het project 'Bob de Bot'. Dat is een slimme sms-berichtenservice die eenzame ouderen motiveert weer actief deel te nemen aan de samenleving.

Volgens ontwikkelaar en eigenaar van het bedrijf achter Bob de Bot, Ronny Hendrikx, is het eigenlijk het omgekeerde van Google. 'Nadat je eenmaal bent aangemeld bij het systeem, gaat Bob zelf aan je vragen wat je leuk vindt en daarbij activiteiten zoeken. Het moet daarbij zo veel mogelijk lijken op een echt gesprek. Op initiatief van Bob krijgen gebruikers maximaal twee berichten per dag.' Daarmee wil Hendrikx voorkomen dat gebruikers overvoerd worden met berichten.

Positief

Het systeem is in Beuningen al op 1 november vorig jaar op proef van start gegaan met uiteindelijk 200 gebruikers. De Vereniging van Senioren en Stichting Perspectief hadden hiervoor informatie aangeleverd. Volgens de initiatiefnemer zijn de resultaten hiervan tot nu toe positief. Vanaf nu is het bedoeling om van zo veel mogelijk Beuningse organisaties en verenigingen informatie op te nemen in het systeem. Daarmee kan gebruikers een compleet aanbod worden gedaan.
Er worden geen commerciële berichten verstuurd en de privacy staat volgens de gemeente voorop. Inwoners die meedoen, hoeven alleen een voornaam, postcode en uiteraard een telefoonnummer op te geven.

Grootse plannen

Het Beuningse bedrijf Wemaron dat Bob de Bot ontwikkelt, hoopt aan het einde van het jaar op 3000 gebruikers in de gemeente te komen. Het bedrijf heeft echter grootse plannen: er moeten meer gemeenten gaan meedoen en aan het einde van 2020 moeten er een miljoen gebruikers zijn. Naast Beuningen is ook Bunnik een pilotgemeente.

Eigenaar Ronny Hendrikx wil nog wel één ding benadrukken: 'Bob de Bot lost geen eenzaamheid op, maar versterkt wel de poging daaruit te komen met het aanbieden van activiteiten.'

Door Patrick Huisman