Minister Cora van Nieuwenhuizen
Minister Cora van Nieuwenhuizen Foto: THOMAS SEGERS

Maatregelen Meanderende Maas worden verder uitgewerkt

Algemeen

GELDERLAND/BRABANT - Rijk en regio gaan 235 miljoen euro investeren in maatregelen voor de veiligheid en kwaliteit van het gebied. De versterking van de ruim 26 km lange Maasdijk aan de Brabantse zijde in combinatie met ruimte voor de Maas aan Gelderse én Brabantse zijde, biedt kansen voor nieuwe natuur, recreatie en economie. De betrokken partijen bij project Meanderende Maas gaan de mix aan maatregelen om het gebied veilig, economisch sterker en nog mooier te maken nu samen verder uitwerken en de realisatie voorbereiden.

De maatregelen uit het voorkeursalternatief zijn het resultaat van een intensieve samenwerking tussen de organisaties en uitgebreid contact met de omgeving. De afspraken zijn in een overeenkomst vastgelegd en maandag 7 september door minister Cora van Nieuwenhuizen, waterschap Aa en Maas en overige partijen ondertekend.

Minister Cora van Nieuwenhuizen: ‘de plannen voor de Maas zijn goed voor de waterveiligheid en de natuur. Ook het belang van de binnenvaart moet niet onderschat worden. Ben trots op de samenwerking hier in de regio, het is een voorbeeld voor de rest van het land’.

Dijkversterking
Nieuwe wettelijke veiligheidsnormen uit 2017 maken het nodig de dijk tussen Ravenstein en Lith te versterken. Door de combinatie van het versterken van de ruim 26 km lange dijk aan de Brabantse zijde met het verruimen van de rivier hoeft de dijk minder hoog. Huizen en karakteristieke bomen langs 3 km dijk, zoals bij Demen – Dieden, blijven behouden. De rivierverruiming aan zowel de Gelderse als Brabantse zijde is goed voor de kwaliteit van het water, de flora en fauna, zoals het rijk met het programma Kader Richtlijn Water wil bereiken. De provincie Noord-Brabant gaat 500 ha aaneengesloten riviernatuur toevoegen aan het Natuur Netwerk Brabant en dit past in het programma Meer Maas van Natuurmonumenten. Twee oude meanders bij Megen komen terug, De rivierverruiming levert de 1 miljoen m3 grond op voor de versterking van de nabijgelegen dijk. Het transport met vrachtwagens over de weg is daardoor beperkt en de CO2 uitstoot ook, een duurzame uitvoering.

In het hele gebied komen nieuwe en/of verbeterde fiets-, struin- en wandelroutes, respectievelijk 11 en 20 km. Ravenstein, onderdeel van de Zuiderwaterlinie kan nog meer het karakter van vestingstadje aan de rivier krijgen. De maatregelen maken het voor bewoners, recreanten en toeristen een aantrekkelijk gebied. Ook goed voor de (vrijetijds-) economie aan beide zijden van de Maas. De verbreding van de toegang tot het Burgemeester Delenkanaal verbetert de concurrentiepositie van de haven van Oss en de veiligheid voor de scheepvaart op de Maas.

De volgende fase, de planuitwerking, zal naar verwachting in 2022 zijn afgerond. De uitvoering start in 2023. In 2025 is de dijk versterkt en voldoet aan de nieuwe veiligheidsnormen. De afronding van alle werkzaamheden is voorzien in 2028.