Afbeelding
Foto: Studio Pannekoek

De Persconferentie van 6 mei in begrijpelijke taal

Algemeen

MAAS EN WAAL - Op woensdag 6 mei vertelde Premier Mark Rutte op televisie over corona. De belangrijkste dingen worden hieronder uitgelegd, stap voor stap. Komende maanden mag er meer, 1,5 meter afstand houden blijft gelden. Worden er weer veel mensen ziek? Dan gaan de stappen hieronder later in.

11 mei: stap 1
Basisscholen, speciaal onderwijs en kinderopvang gaan open. Maar kinderen gaan nog niet elke dag naar de basisschool. Kappers en schoonheidsspecialisten mogen weer werken. Ook pedicure en fysiotherapie mag weer. U moet een afspraak maken. Buiten sporten mag, maar je moet wel 1,5 meter afstand houden. Bibliotheken gaan ook weer open.

1 juni: stap 2
In de bus, tram, metro en trein is een mondkapje verplicht. Reis alleen met de bus, tram, metro en trein als je echt moet.Voortgezet onderwijs gaat open. Terrassen mogen weer open. Restaurants en cafés gaan open voor maximaal 30 personen, bezoekers moeten wel eerst reserveren. Bioscopen gaan open voor maximaal 30 personen, bezoekers moeten van tevoren een kaartje kopen. Theaters en concertzalen mogen open voor maximaal 30 personen, ook hiervoor geldt dat bezoekers eerst een kaartje moeten kopen. Musea gaan open onder diezelfde voorwaarden.

1 juli: stap 3
De campings zijn weer gewoon open. Ook de douches en toiletten zijn weer open. Bioscopen, restaurants, cafés, theaters en concertzalen gaan open voor maximaal 100 personen.

1 september: stap 4
De sportscholen gaan weer open. Binnen sporten en contactsport mag weer. Sportwedstrijden mogen weer, ook het betaald voetbal, maar er mag geen publiek komen kijken.

Niet vergeten:
Houd altijd 1,5 meter afstand.Ga niet naar plaatsen waar het druk is. Nies en hoest in uw elleboog. Was vaak uw handen met zeep. Bent u verkouden? Blijf dan thuis! Heeft u koorts of bent u benauwd? Dan moeten alle huisgenoten thuis blijven. Werk zoveel mogelijk thuis.

Bron: Rijksoverheid.nl