Afbeelding
Foto: Wim Piels

Renovatie Tacitusbrug bijna afgerond

Algemeen

EWIJK - De renovatie van het oude deel van de Tacitusbrug nadert zijn voltooiing. Vrij recent zijn de tuien achtereenvolgens vervangen en is de laatste hand gelegd aan het versterken van de pylonen, waar de tuien aan hangen. Momenteel wordt het nieuwe brugdek voorzien van HogeSterkteBeton (HSB). Als deze klus geklaard is wordt het oude deel van de Tacitusbrug voorzien van asfalt, verlichting, goten et cetera. Vervolgens wordt de verkeerssituatie van de tijdelijke 2x3 naar definitief 2x4 rijstroken tussen de knooppunten Ewijk en Valburg omgebouwd.

Rijkswaterstaat verwacht het project in het voorjaar van 2017 af te ronden. Vanaf dat moment kan het verkeer tussen de knooppunten Ewijk en Valburg gebruik maken van tweemaal vier rijstroken. Het verkeer van zuid naar noord rijdt dan met vier rijstroken over het oude gedeelte - dat nu gerenoveerd wordt - van de Tacitusbrug, verkeer van noord naar zuid rijdt dan met vier rijstroken over het nieuwe deel van de Tacitusbrug. Het totale wegverbredingsproject, inclusief de bouw van de nieuwe brug, de verbreding van vier kilometer A50 en de ombouw van twee knooppunten, heeft 268 miljoen euro gekost. Deze werkzaamheden zijn binnen budget uitgevoerd.

Nieuwe brug
Het project, van tweemaal twee naar tweemaal vier rijstroken plus vluchtstrook, had heel wat voeten in aarde. Om de doorstroming van de A50 tussen Ewijk en Valburg te verbeteren, legde Rijkswaterstaat een geheel nieuwe brug aan. Deze nieuwe brug werd eind mei 2013 geopend en in gebruik genomen. De renovatie van het oude deel van de Tacitusbrug was toen al een half jaar aan de gang. Een proces wat al ruim drie jaar duurt.

Christel Holleman, communicatieadviseur bij Rijkswaterstaat, legt uit: 'Oorspronkelijk was gepland dat de oude brug in 2014 weer zou worden opengesteld, maar in het voorjaar van 2013 werd duidelijk dat een omvangrijker renovatie noodzakelijk was vanwege de slechte toestand van de brug.' In eerste instantie zou de renovatie in 2015 afgerond moeten zijn, toen werd het 2016 en inmiddels is 2017 genoemd.

Beton aanbrengen
Na het uitvoeren van versterkingswerkzaamheden in de koker, het herstel van het stalen rijdek, het vijzelen van de brug en het vervangen van de vier tuien van de brug, wordt nu gewerkt aan het aanbrengen van het HogeSterkteBeton (HSB). 'Het aanbrengen hiervan is een proces dat bestaat uit verschillende fasen, zoals het stralen van het stalen rijdek en conserveren daarvan met een epoxylaag, het vlechten van wapening en vervolgens het storten van beton', aldus Holleman. 'Gedurende dit traject worden telkens vakken van circa 120 meter lengte behandeld. Om weersonafhankelijk te kunnen werken is een circa 170 meter lange tentconstructie geplaatst. Deze constructie beweegt zich als een soort treintje over de brug heen. Verwacht wordt dat de werkzaamheden aan het wegdek tot diep in het najaar duren.'

Afronding
Is de renovatie van de brug eenmaal afgerond, dan moet de situatie op de Tacitusbrug 'omgebouwd' worden. 'Dan kun je denken aan het opnieuw inrichten van de rijbanen, het herinrichten van de weg voor 2x4 rijstroken in beide richtingen. En dat terwijl het verkeer gewoon moet blijven rijden.' Holleman verwacht dat het verkeer vanaf het voorjaar van 2017 gebruik kan maken van de extra rijstroken.