Virtual Reality, een 3D-wereld waarin de gebruiker vrij kan ronddwalen.
Virtual Reality, een 3D-wereld waarin de gebruiker vrij kan ronddwalen.

Nieuws over gadgets, technologie, elektronica, innovaties en games: Virtual Reality

Algemeen

In het huidige digitale tijdperk beïnvloeden technologische ontwikkelingen de manier waarop we werken en leven. Neill Roelofs uit Beneden-Leeuwen volgt deze ontwikkelingen op de voet en deelt deze graag met de lezers van de Maas&Waler. Hij informeert ons elke maand over een leuke gadget, een nieuwe game of een bijzondere innovatie. Deze maand: de Virtual Reality bril.

Anno 2016 zijn de moderne communicatiemiddelen niet meer uit onze samenleving weg te denken. Dit levert vaak verhitte discussies op tussen ouders en hun kinderen. Kinderen reageren geïrriteerd op de onkunde van hun ouders, terwijl de ouders de argumenten vakkundig van tafel vegen met de verklaring dat ze succesvol zijn groot gebracht 'zonder al die nonsens'.

De discussie laait ongetwijfeld weer flink op nu Virtual Reality zijn weg naar de consument aan het vinden is. Virtual Reality (kortweg VR) is het beste te omschrijven als een luxe bril, die tegelijkertijd je hele hoofd omvat. Maar wanneer je ditmaal door de glazen kijkt zie je niet scherper, maar ben je omgeven door een computer gesimuleerde wereld. De bril geeft de gebruiker de illusie dat hij of zij zich ergens anders bevindt. De bril stelt alle bewegingen van je hoofd vast, en daar worden dan de beelden op aangepast. Het resultaat is een 3D-wereld waarin de gebruiker vrij kan ronddwalen. Zeg nou zelf, lijkt het jou ook niet gaaf om rond te lopen in de oertijd? Of om door het Himalaya gebergte te struinen? De mogelijkheden zijn eindeloos.

Consumentenbril
In 2016 ligt de focus voornamelijk op het gamen met de VR bril, want hoe hi-tech de VR brillen er ook uitzien, ze hebben nog steeds de ondersteuning van een platform nodig. De eerste consumentenbril is er al: de Gear VR, ontwikkeld door Samsung. Je schuift simpelweg je smartphone in de bril en de virtuele wereld staat voor je open. Waarschijnlijk komen er dit jaar nóg drie VR brillen op de markt, van respectievelijk Sony, HTC en Oculus. De bril van Sony zal zich voornamelijk richten op Playstation gebruikers, in tegenstelling tot HTC en Oculus, die ontwikkelen voor de PC gamers.
Zelfs de grootste liefhebber van de nieuwste technologieën kan niet ontkennen dat de ontwikkeling van VR voor de oudere garde een rare gewaarwording moet zijn. Het wordt een grappig gezicht, de jeugd met van die grote brillen op. Toch zal Virtual Reality een grote rol spelen in de toekomst van de media. Het is een kwestie van tijd voordat het bedrijfsleven, filmproducenten en overige geïnteresseerden in het project Virtual Reality zullen en durven stappen.

Denk in de toekomst nog maar eens aan mij, wanneer je een discussie over technologie gewoon kunt vermijden door te ontsnappen naar een virtuele wereld.