Onderneemster Renske Bardoel met het nieuwe beeldmerk.
Onderneemster Renske Bardoel met het nieuwe beeldmerk. Foto: John van Gelder

Druten heeft nieuw marketinginstrument

Zaken

DRUTEN -  Miljoenen mensen gingen reeds op de foto met de iconische rood-witte I Amsterdam-letters, en iedere Nederlander kent de slogan ‘Er gaat niets boven Groningen.’ Het zijn succesvolle voorbeelden van citymarketing, waarbij een sterk logo of pakkende leus een plaats op de kaart zetten. Druten wist beide te combineren in haar eigen gloednieuwe beeldmerk, dat deze week gelanceerd wordt. 

Het kersverse marketinginstrument komt voort uit de nieuwe centrum- en toekomstvisie en is een logische vervolgstap in de verdere profilering van Druten als (toeristische) bestemming. Het beeldmerk draait om de slogan die centrummanager Nadine Huntink bedacht: ‘Eigenzinnig Druten, hart van Maas en Waal.’ Ontwerper Hein van Houten, van het Drutense reclamebureau Studio Pannekoek, vertaalde het eerste gedeelte van die reclamekreet in een pakkend tekstlogo. ‘Daarin zijn subtiele elementen verwerkt die kenmerkend zijn voor Druten’, vertelt hij. ‘De oplettende kijker ontdekt bijvoorbeeld een hint naar het ‘steenverleden’, net als een verwijzing naar de rivier.’

Rebels
Bovenal is het beeldmerk, zowel qua kleurstelling als typografie, een beetje ‘rebels’. En dat is precies wat Huntink voor ogen had: ‘Want eigenzinnig dat is Druten’, aldus de centrummanager. ‘Iets wat zich uit in het onderscheidende winkel- en horeca-aanbod, maar ook in het toenemende aantal bijzondere overnachtingsmogelijkheden.’ Huntink benadrukt verder dat de slogan betrekking heeft op Druten als gemeente, dus ook op de vier kerkdorpen.

De komende tijd zal het beeldmerk op verschillende plaatsen en manieren opduiken. Inwoners worden eveneens uitgedaagd om mee te helpen aan de promotie, middels een leuke winactie.