Gerald en Martina met hun medewerkers.
Gerald en Martina met hun medewerkers. Foto: Autobedrijf van Heumen - Tijsse Claase

Van brommobielen tot Subaru's

Zaken

WIJCHEN - Op de Pieter Zeemanstraat is Autobedrijf van Heumen - Tijsse Claase gevestigd. Ruim vijf jaar staat Martina hier met haar man Gerald aan het roer. 'We proberen alles zo laagdrempelig te houden: geen chique bedoeling hier.'

Gerald en Martina werken allebei al jaren in de autobranche. In 2013 zijn zij Autobedrijf van Heumen - Tijsse Claase gestart. Martina: 'We verkopen hier hoofdzakelijk het Japanse automerk Subaru, maar we verkopen ook andere merken. Uiteraard kunnen mensen die geen Subaru hebben hier terecht voor reparaties, onderhoud en andere autozaken.'

Brommobielen

Naast auto's verkoopt het echtpaar ook brommobielen. 'We zijn officiële dealer van de merken Ligier en Microcar. De klanten die in deze voertuigen rijden zijn jong en oud. Zeker voor oudere mensen die zich niet meer veilig voelen in een personenauto is dit de ideale oplossing. Zij behouden hun vrijheid door gebruik van een brommobiel. Zo kunnen ze zelfstandig hun dagelijkse boodschappen bij de supermarkt halen bijvoorbeeld. Bovendien is een brommobielrijbewijs makkelijker te halen dan het autorijbewijs.'

Volgens Martina heeft het rijden in een brommobiel veel voordelen. 'Voor dit voertuig hoef je, anders dan bij de personenauto, geen wegenbelasting te betalen en heb je geen APK nodig. Daarnaast zijn ze zeer zuinig in gebruik. Gemiddeld rijdt een brommobiel 1 op 35 en de nieuwe modellen zelfs 1 op 40. Dit voertuig is echt geen invalidewagentje zoals sommige mensen denken. Ze zijn zeer modern, met alles erop en eraan. Klanten die een brommobiel bij ons kopen, krijgen van ons twee uur gratis rijles bij een erkende rijschool.'

Van heinde en verre

Bij Autobedrijf van Heumen - Tijsse Claase houden ze alles kleinschalig, laagdrempelig en persoonlijk. 'Omdat we een klein bedrijf zijn kunnen Gerald en ik veel zelf doen, maar wij kunnen niets zonder onze monteurs. Als we zouden uitbreiden, moeten we meer mensen in dienst nemen om bijvoorbeeld de administratie te doen. We willen graag het heft in eigen hand houden. Persoonlijke aandacht en topservice zijn begrippen die ons omschrijven. We hebben ongeveer achthonderd à negenhonderd klanten en ze komen van ver: vanuit de Randstad tot diep in Limburg weten ze ons te vinden.'

Door Joep Oerlemans