Marius van den Hoogen en Els Bartels. Foto: Ger Loeffen.
Marius van den Hoogen en Els Bartels. Foto: Ger Loeffen. Foto: Ger Loeffen

Bedrijf in beeld: Extra Welzijn en Zorgdiensten

Zaken

BEUNINGEN – Als medewerkers rust en ruimte krijgen om hun werk goed uit te voeren, verhoogt dat hun motivatie en werkplezier. En gemotiveerde medewerkers dragen op hun beurt weer bij aan tevreden klanten. Vanuit deze visie startten Els Bartels en Marius van den Hoogen ruim twee jaar geleden met Extra welzijn en zorgdiensten, een organisatie die mensen ondersteunt in de thuissituatie.

Els en Marius komen beiden uit de zorg. Door een collega-manager kwamen ze ruim twee jaar geleden met elkaar in contact. Ze zagen een markt in het ondersteunen van mensen met de minder complexe zorgvragen. Dit houdt in dat mensen hulp kunnen inroepen bij hun persoonlijke verzorging, licht huishoudelijke taken en/of diensten binnens- en buitenshuis. 'Veel collega-instellingen richten zich juist op de meer intensieve en complexe zorgvraag,' legt Marius uit. 'Toch ligt de wat eenvoudigere zorgvraag er ook en daar willen wij juist op inspringen.' Door het gewijzigde zorgaanbod van veel instellingen, zijn helpenden en verzorgenden ontslagen. 'Ze werken nu voor ons, want wij zijn juist erg blij met deze mensen,' vertelt Els. Zij beschikken over een zorgachtergrond en hebben veel ervaring om in contact met klanten te komen.'

Alle potentiële klanten worden eerst door Els bezocht. Zij gaat met mensen in gesprek om te achterhalen aan welke behoefte Extra kan voldoen. 'Er kan veel bij ons. Het kan zijn, dat we iemand gaan ondersteunen met douchen, de maaltijdverzorging of voor gezelschap. Het kan tevens om incidentele vragen gaan, zoals een huisartsenbezoek of boodschappen doen tijdens de winterse dagen, merkt Els op. 'Ik merk tijdens de bezoeken, dat de maatschappij en daardoor de vraag verandert. Mensen willen veel meer zelfstandig hun zaken regelen en zijn bereid om daar zelf in te investeren.'

Een andere voorziening van Extra is de personenalarmering. 'Met deze dienst bieden we mensen een gevoel van veiligheid, vertelt Marius. Als iemand hulp nodig heeft, is een druk op de knop voldoende om snel iemand te laten komen. We halen daarnaast, met deze service, druk bij de mantelzorger weg. Zij wonen steeds minder vaak in de buurt van hun ouders of werken in een drukke baan. Ze hebben rust als ze weten dat wij hun ouder(s) helpen in geval van nood. Het loopt goed, want we hebben al ruim 120 klanten alleen voor deze dienst in ons bestand.'

Marius en Els vertellen dat ze niet zo maar een particuliere zorgorganisatie willen zijn. 'We willen niet alleen een betrouwbare indruk maken, we willen betrouwbaar zijn,' merken ze op. Extra beschikt over een erkenning voor de WTZI of Wet toelating zorginstellingen en er is een Raad van Toezicht. In deze Raad hebben de burgemeester van Heeze-Leende en de directeur van de sociale werkvoorziening zitting. Behalve toezicht houden, zijn deze twee heren sparringpartners voor Marius en Els.

De medewerkers kunnen zelf bepalen hoeveel uren ze werken. Het is altijd mogelijk om even wat afstand te nemen van het werken en anderzijds hoeft niemand in angst te gaan zitten, dat er onvoldoende werk is. Extra heeft naast alle eigen taken, nog een uitzendfunctie. De organisatie wordt door instellingen ingehuurd, veelal op het gebied van nachtdiensten, kookdiensten, huiskamerdiensten, en het verzorgen van maaltijden. Voor de komende jaren staat er zeker nog een uitbreiding van de organisatie en het werkgebied op het programma. 'We willen graag dat mensen ons weten te vinden met de meest uiteenlopende vragen. We willen ons blijven ontwikkelen en doorgroeien maar niet te snel. We willen er voor blijven staan wat we nu zijn, vertelt Marius. 'Een degelijke organisatie voor de klanten en medewerkers.' Els besluit met de woorden: 'We kennen geen standaardpakket, geen tijdsdruk en we werken op een gemoedelijke manier.'

Door Elly Hagen