Mark Nijhoff en Jos Ruijs.
Mark Nijhoff en Jos Ruijs. Foto: Broer van den Boom

Bedrijf in beeld: Megens Installaties

Zaken

Megens Installaties ziet toekomst met vertrouwen tegemoet 

DRUTEN - Meegaan met je tijd, of de tijd voor zijn? Megens Installaties koos voor het laatste, en sloeg vier jaar geleden een nieuwe weg in. De professionaliseringsslag die het bedrijf doormaakte werd niet door iedereen enthousiast ontvangen, maar inmiddels is het tij gekeerd, en wordt de nieuwe koers breed gedragen. Tijd voor directieleden Jos Ruijs en Mark Nijhoff om terug te blikken én vooruit te kijken.

Vanuit het hoofdkantoor in Druten houdt Megens Installaties zich bezig met klimaatinstallaties, verwarming, loodgieterswerk, elektrotechniek en beveiligingstechnieken. Dit doet het bedrijf met name in de sectoren utiliteit, retail en de (vrije sector) woningsbouw. 'Wij doen er alles aan om een goed eindproduct te leveren en uitstekende service te verlenen. Daarbij staat het welbevinden van de mensen, die gebruik maken van onze oplossingen, centraal', aldus Ruijs.

Sinds enige tijd maakt Megens Installaties gebruik van BIM (Building Information Modeling, red.), een digitale representatie van alle fysieke en functionele kenmerken van een gebouw. Dankzij deze methode kunnen bouwprojecten op efficiënte wijze worden gerealiseerd én beheerd. Als gevolg van deze keuze is het bedrijf in 2014 vol aan de slag gegaan met de digitalisering en optimalisering van de verschillende werkprocessen.

Professionalisering
De beslissing om deze professionaliserings-slag te maken was geen gemakkelijke, geeft Ruijs aan. 'Het had gevolgen op allerlei vlakken, van voorraadbeheer, leveringen en klantgegevens tot werkprocessen aan toe. En het vraagt nogal wat van je monteurs, wanneer je hun werkzaamheden én hun manier van werken compleet verandert. Hoewel deze ontwikkeling het bedrijf, het personeel en onze klanten, alleen maar ten goede is gekomen, konden we niet voorkomen dat we ongewild een aantal opdrachtgevers én personeelsleden verloren.'

Magazine
Inmiddels is de rust weergekeerd en kijkt de directie vol vertrouwen de toekomst tegemoet. Om dat aan de buitenwereld te tonen lanceert het bedrijf begin juli een eenmalig magazine. 'Hierin vertellen we over wat we doen en wie we zijn. We laten werknemers, opdrachtgevers en leveranciers aan het woord, geïllustreerd met mooie foto's. Het wordt echt iets moois', vertellen de twee trots.

En die trots stralen ze eigenlijk voortdurend uit, als ze praten over 'hun' bedrijf en de weg die het bedrijf is ingeslagen. Mark Nijhoff: 'Door als een van de eerste bedrijven aangehaakt te zijn bij BIM, hebben we een koppositie ingenomen in de markt. Steeds vaker benaderen landelijke spelers ons vanwege de koers die we varen. Een enorm compliment. Het is nu zaak dat ook andere partijen in de bouwsector aansluiten, zodat we meer keuze in samenwerkingspartners hebben. Ook regionaal', besluit hij.