Aanbevelingen Opgewekt Maas&Waal bij startnotitie Duurzaam Druten

Ingezonden

Afgelopen donderdag vond er bij de gemeente een Ronde Tafel Gesprek (RTG) plaats over verduurzaming. Hier konden raadsleden en insprekers vragen stellen over een startnotitie met dit onderwerp. De startnotitie volgde op een brede publieke discussie op 30 november jl.. De bedoeling van de startnotitie is om het kader te stellen voor het energiebeleid en een routekaart die dan deze zomer moet verschijnen.

Als Energie Coöperatie Opgewekt Maas en Waal volgen wij dit allemaal op de voet en doen we ons best om met reacties, vragen, suggesties voor alternatieven en verbeteringen etc. enige invloed op het beleid van wethouder André Springveld uit te oefenen.

Helaas moesten we vaststellen dat de wethouder de meeste vragen en reacties wel heel gemakkelijk van zich laat afglijden en alles doorschuift naar de routekaart. Ook troffen we weinig interesse bij bevolking en raadsleden over dit onderwerp. Inwoners onder de 50 jaar lijken niet erg geïnteresseerd in hun toekomst. De lokale partijen in de gemeente lijken zich er ook weinig om te bekommeren zolang het maar niet in de achtertuin van hun kiezers gaat gebeuren en zolang het hun kiezers maar niets gaat kosten.

Onze belangrijkste bezwaren zijn, dat het voorgenomen beleid veel te passief en vrijblijvend is. Verder vinden wij, dat in de startnotitie een uiterst aanvechtbare afbakening gemaakt wordt. Hieronder onze aanbevelingen:De juiste afbakening en kwantificering, inclusief de voortgang in de tijd vormen onderdeel van het kader en dienen in een startnotitie te worden opgenomen voordat er opdracht wordt gegeven voor een routekaart.De afbakening dient grondig te worden herzien en vervangen door een meer omvattend geheel, waarbij het resterende deel aan benodigde duurzame energie van woningen na reëel haalbare isolatie, haalbare eigen opwek, overschakeling van gas op warmtepompen en overschakeling op elektrische auto's volledig wordt meegenomen.Indien consumptie van vlees en zuivel, aanvoer en afvoer van goederen, vakantiereizen van inwoners en tal van energiegebruik buiten de vastgoedsector buiten beschouwing worden gehouden, dient toch een reële schatting te worden gegeven van de totale CO2 emissie die daarmee gepaard gaat en dus van de resterende behoefte aan duurzame energie die nog van buiten de regio zal moeten komen. De kwantitatieve grondslag dient inzichtelijker te wordenMet bronvermelding van de gebruikte getallen over hoeveelheden gas en stroomMet nadere uitsplitsing van de hoeveelheden in gas, elektrisch en fossiele brandstoffen en nadere uitsplitsing voor bedrijven naar omvang, aard of categorieMet éénduidige eenheden in miljoen kWh per jaarVerwijdering van percentages verduurzaming en vervanging door reële inschattingen over de hoeveelheden broeikasgas emissie (CO2 eenheden) voor en na de maatregelen.De veronderstelde besparing bij bedrijven dient te worden onderbouwd met reële cijfers over de mogelijke besparingen naar aard en omvang, tijdspad inclusief eigen opwek.De veronderstelde besparing bij bedrijven verloopt niet vanzelf maar dient te worden afgedwongen met beleidsmaatregelen zoals, verplichtingen, verboden, heffingen via WOZ en daadwerkelijke handhaving van de Wet Milieubeheer of desnoods bindende convenanten met een aantal grootgebruikers.De voorgenomen passiviteit van de gemeente dient te worden vervangen door een actief beleid met inspanningen voor voorlichting, nadere studies, overtuiging en beantwoording of weerlegging van bezwaren, verplichtingen en verboden, handhaving, convenanten, heffingen op CO2 emissie via WOZ, ruimere financiële tegemoetkomingen, actieve bijdragen aan het organiseren van de participatie met geld en menskracht, verzorging en financiering van extra infrastructurele maatregelen (trafo's, extra leidingen, extra zwaardere aansluitingen, oplaadpalen) versnelling van procedures in verband met bestemmingsplannen, ontheffing van leges voor wijziging bestemmingsplan i.v.m. energieopwekking, ontheffing van WOZ voor duurzame opwekkingsinstallaties etc etc.Voor de actieve inzet van de gemeente dient een reëel budget te worden vrijgemaakt, waarbij wordt aangegeven hoe men dit wil dekken. (eventueel met extra lastenverzwaring voor CO2 emissie via WOZ)

Voor de rekenaars onder u wat getallen:

Het totale energiegebruik (gas plus elektra) door woningen en bedrijven plus dat van personenauto's kan worden geschat op 342 miljoen kWh .

Dit geeft een uitstoot van ca 103 miljoen kg CO2. Daarbij komt via diverse activiteiten (zie derde aanbeveling) nog een hoeveelheid van ca 30 miljoen kg uitgestoten CO2 die geheel buiten beschouwing wordt gelaten. De totale uitstoot CO2 is dus ca 133 miljoen kg

De startnotitie voorziet (afgezien van groei) in een plan voor opwek van 48 miljoen kWh duurzame stroom. Daarmee wordt de uitstoot van CO2 door opwekken van grijze stroom met 24 miljoen kg verminderd. Dit is slechts 18 % van de totale uitstoot.

Hoe kan het dat dit plan verkocht wordt als 100 % duurzaam?

Door uitsluiting (afbakening) van de grootste bronnen en getover met cijfers.

De startnotitie laat het autoverkeer en een reeks andere activiteiten (zie derde aanbeveling) buiten beschouwing. Dat scheelt minstens 80 miljoen kWh behoefte aan duurzame stroom

De startnotitie gaat er gemakshalve van uit dat zonder enige dwang en drang alle woningen 100 % zullen besparen zonder dat er een restbehoefte aan duurzame energie overblijft. Dat scheelt zo'n 172 miljoen kWh. Onze inschatting is dat er na alle mogelijke en haalbare isolatiemaatregelen bij woningen, overschakeling van gas op warmtepomp, zonnepanelen waar mogelijk en elektrische auto's voor lokaal verkeer nog zeker 65 miljoen kWh duurzame stroom voor de huishoudens nodig zal zijn.

De startnotitie gaat er ook gemakshalve en zonder nadere uitleg of onderbouwing van uit dat de bedrijven voor 52,5 % kunnen verduurzamen via isolatie, omschakeling van gas op stroom en eigen opwek zodat er nog maar voor de overige 48% aanvullende duurzame stroom nodig zal zijn. Dat scheelt ruim 47 miljoen kWh. Door rekening te houden met 40 % groei van de bedrijvigheid valt van deze besparing grotendeels weg tegen het nieuwe energieverbruik.

Op die manier wordt de suggestie gewekt dat we met 48 miljoen kWh duurzame stroom opgewekt door 6 windmolens en 16 ha zonnepark kunnen volstaan, of alleen met 53 ha zonepark, zodat we geen windmolens hoeven. In een scenario met 40% groeiend energieverbruik door huishoudens en bedrijven wordt de besparing door bedrijven weer grotendeels teniet gedaan zodat voor de bedrijven nog 103 miljoen extra kWh duurzame stroom nodig wordt geacht.

Wellicht geeft het u te denken als u straks naar de stembus gaat.

Mocht u zelf willen investeren in zonnepanelen, maar zelf geen geschikt dak hebben, ga naar opgewektmaasenwaal.nl en meldt u aan als lid en deelnemer in een coöperatief project ergens op een school, schuur, hal of stal in uw omgeving.

Han Blok, voorzitter Opgewekt Maas & Waal