Afbeelding

Vragen over opkomsttijden ambulance

Mens

DRUTEN - De raadsfractie Kernachtig Druten stelde het college van B&W onlangs een aantal vragen inzake de opkomsttijden van ambulances in de gemeente Druten. Zij vroeg zich af wat de invloed was op de gemiddelde opkomsttijden, sinds het vertrek van de ambulancepost uit Druten in 2015, en het terugplaatsen van een post in de brandweerkazerne medio 2017.

Tevens willen de raadsleden van het college weten wat het inrichten en verbouwen van de brandweerkazerne gekost heeft. Kernachtig Druten spreekt daarnaast min of meer de hoop uit dat de teruggeplaatste ambulancepost in Druten ook in de toekomst behouden blijft. De Drutense bestuurders legden de vragen voor aan Mac Honigh, de baas van de Veiligheidsregio (RAV), waaronder Druten valt.

Honigh legt uit dat de RAV vijf vaste opkomstlocaties heeft: Nijmegen, Beuningen, Kesteren, Tiel en Beesd. Dit zijn grote posten waar meerdere ambulances staan en waar goede personeelsvoorzieningen zijn (kleed- en doucheruimte alsook administratieve werkplekken) en uitgebreide voorraden (medicijnen en verbruiksartikelen). De Meldkamer Ambulancezorg (MKA) bekijkt per situatie hoe de ambulances het meest efficiënt over de regio moeten worden verspreid. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van een aantal kleinere locaties, waaronder Druten en Beneden-Leeuwen. Afhankelijk van de gebiedsdekking wordt bepaald op welke locatie de ambulance staat. Die stationering is dus afhankelijk van de drukte in een bepaald deel van de regio. De aanpassing aan de brandweerkazerne kostte Druten 20.000 euro. De jaarlijkse exploitatiekosten 1.000 euro.

Door Piet Zeeuwen