Rex Broekman
Rex Broekman Foto: eigen foto

Schakelen

23 nov, 12:06 Column Column Rex

Zwaar automatig, maar het past wel helemaal in het huidige tijdsbeeld. Zo beleefde ik het nieuwsbericht dat informeerde over het feit dat steeds meer jongeren enkel hun zogeheten code 78-rijbewijs B halen voor een automaat. Alleen in 2022 zijn er al 6.000 mensen voor dat rijbewijs geslaagd en dat is grotendeels omdat de jeugd denkt dat er in de toekomst toch alleen nog maar in een automaat gereden wordt. Volgens cijfers van het CBR blijkt dat een steeds grotere groep voor een automaatrijbewijs kiest. In 2016 deden ruim 2.000 mensen examen voor zo’n rijbewijs, inmiddels is dat gestegen naar ruim 6.000. Ruim 145.000 mensen deden in 2022 een verwoede poging hun rijexamen te halen.

Waar is de tijd gebleven dat je uitgelachen werd wanneer je in een automaat reed? Die tijd is voorgoed voorbij omdat de nieuwere automaatauto’s ook zuinig en snel zijn. En laat dat nou precies zijn waar het om draait. Naar het schijnt heb je ook stukken minder lessen nodig in vergelijking met een handgeschakelde bak. Maar, zit hier niet stiekem meer achter? Ikzelf denk allereerst aan gemakzucht en luiheid. Denkt de jeugd dat ze binnen een aantal jaartjes wel een Tesla zullen rijden of zijn ze milieubewust bezig? Zit hier geen vorm van tegenstrijdigheid aan want voorlopig zijn geschakelde wagens nog steeds goedkoper dan elektrische of automatische. Maar, alles voor een beter milieu en schonere lucht in onze leefomgeving nietwaar? Gas los, koppeling intrappen en schakelen bestaat over 20 jaar niet meer. Althans, in de meeste West-Europese landen dan. De afgetrapte oude diesels, maar ook benzineschakelbakken sturen we vast per zeecontainer naar Afrika en Zuid-Amerika. Hebben wij schone lucht en zij goedkope auto’s. Wel ben ik benieuwd wat er over 20 jaar gaat gebeuren met de oude accu’s van elektra-auto’s, die net zo als smartphones of zonnepanelen, na veelvuldig gebruikt, hun kracht verliezen.

Door Rex Broekman

Digitale krant