Patrick Huisman.
Patrick Huisman. Foto: GER LOEFFEN

Lampje

21 sep, 15:03 Column Column Babbels

Eigenlijk heb ik er geen energie voor, maar laten we ’t eens over de gas- en stroomprijzen hebben. Afgelopen week kreeg ik heuglijk nieuws van Vattenfall: mijn nieuwe tarieven stonden online. Kennelijk hadden ze die mail naar hun complete klantenbestand gestuurd, want de website lag uren plat.

Na lang zoeken, puzzelen en rekenen bleek mijn financiële doodvonnis nog mee te vallen. Ik had sinds januari behoorlijk teveel betaald en dat wordt nu keurig verrekend. Wat ook meehelpt: ik woon alleen en ben zelden thuis. Aan mijn huurwoning ligt het namelijk zeker niet.

Om u een idee te geven: als ik ’s winters de besteklade opentrek, knalt de temperatuur in mijn nederig stulpje meteen twee graden omlaag. Dat krijg je met een keuken op het noorden. Wat mijn energielabel werkelijk is? De G van geen idee, ik kan het niet terugvinden op de site van mijn huisbaas, woningcorporatie Woonwaarts.

Eerlijk is eerlijk: er kan heus veel bij Woonwaarts, maar ze lijken het bijna opzettelijk verborgen te houden op hun warrige website. Zo kwam ik er bijna per toeval achter dat je er online van alles kunt regelen: van nieuwe schuttingen tot zonnepanelen. Communicatie via social media is ook al geen succes. Op Twitter hebben ze 83 volgers en op Facebook nog geen 500. We praten over een organisatie met bijna 12.000 huurhuizen in Beuningen, Druten en Nijmegen. Hoe kan het dat ze hun doelgroep zo slecht weten te bereiken terwijl ze aan de andere kant maandelijks zonder moeite de huur innen?

Op de FB-pagina van Woonwaarts staat wel een vacature voor een stagiair communicatie. Wat moet een stagiair daar leren als de vaste krachten niet eens de basale technieken der communicatie beheersen? Ze hebben zelfs nog geen nieuwsbrief die huurders informeert over de mogelijkheden. Hopelijk gaat na deze column een lampje branden… En als dat niet te betalen valt, springt de regering hopelijk bij.

Door Patrick Huisman

Digitale krant