Logo demaasenwaler.nl
<p>Rex Broekman</p>

Rex Broekman

(Foto: eigen foto)
Column Rex

Tanken

  Column

Tijdens het schrijven van een eerdere column stuitte ik op het fenomeen Dry January. Ik had er werkelijk waar nog nooit van gehoord en dat kwam niet omdat ik toevallig dronken was toen ik het las. Dry January, in Nederland ook wel IkPas getiteld, is een volksgezondheidscampagne die mensen aanspoort om, vooral in de maand januari, geen alcohol te nuttigen. Ik heb inmiddels maar even een thee met honing voor mezelf gemaakt, om de boodschap van deze meesterlijke campagne op me in te laten werken.

Deze campagne wil dus ‘vooral in de maand januari’ geen alcoholconsumptie bewerkstelligen. Interessant. Er staat nog nét niet bij dat we ons in februari weer helemaal klem mogen zuipen. Het doel om de alcoholconsumptie naar beneden te brengen, begrijp ik overigens volledig. Jaarlijks kost alcohol de staatskas miljoenen euro’s en ook vele levens, dus vanzelfsprekend wil de overheid hier een stokje voor steken. Ik vroeg daarom, bij wijze van proef op de som, eens wat mensen in mijn omgeving of zij ook meededen aan deze campagne. Tot mijn verbazing kon ik niemand vinden. De redenen om niet mee te doen liepen uiteen; variërende van “wat een onzin”, “dat is weer zoiets wat uit Amerika is komen overwaaien” tot “als ik wil stoppen kan dat toch ook na de carnaval.”

De voorlopige cijfers voor dit jaar op IkPas.nl doen mijn vermoeden bevestigen. Daar waar in 2021 nog 46.738 mensen zich inschreven en meededen aan de campagne, staat halverwege de maand januari de teller op ‘pas’ 25.318 deelnemers. Best wel pijnlijk dus dat er zoveel mensen lijken te passen, al past dit natuurlijk helemaal in het tijdsbeeld anno 2022. Of ambassadeur John de Bever een passende draai aan deze campagne weet te geven, is de vraag. Ik doe in ieder geval niet mee; ik pas. Ik pas dus niet, bedoel ik.

Door Rex Broekman

Meer berichten