Transportbeweging

Column

Tientallen jaren geleden is besloten dat de Beuningse Plas een zandafgraving moest worden. Na decennia bedenktijd en talloze uren overleg en onderzoek is nu besloten hoe we al dat zand gaan afvoeren naar het Maas-Waalkanaal. Het antwoord ligt schrikbarend voor de hand: per vrachtwagen!

En ja, dat klinkt onschuldig genoeg. Wat maken die paar vrachtwagentjes zand op en neer uit, net wat u zegt. En ze rijden maar vijf uur per dag. Dat valt allemaal reuze mee. Tot je hoort dat er in die vijf uur liefst 150 transportbewegingen plaatsvinden… Over een periode van zestien jaar. Leest u nog of ligt u al aan de beademing?

Luchtversterking is iets dat omwonenden dankzij die walmende wagens zeker nodig gaan hebben. Al wordt beweerd dat de transportbewegingen (die term klinkt erg dubbelop) duurzaam gaan verlopen. De vrachtwagens rijden namelijk op de ecologisch verantwoorde brandstof LNG. Waar een normale vrachtwagen binnen tien ritten een boom ontbladert, moet zo'n LNG eco-vrachtwagen daar 30 keer gas voor geven.

En wat te denken van al dat extra fijnstof dat vrijkomt als er 150 keer per dag een vrachtwagen vol zand en dus stof langs dendert?
In de aanbesteding zijn vast niet de kosten voor een paar duizend mondkapjes voor omwonenden meegenomen. Dat bedrag hoest je ook niet zomaar op.

Het is sowieso al een hele dure, trage aangelegenheid geworden. De aanbesteding was in 2014, we zijn vier jaar en nog geen kuub zand verder, maar wel heel veel geld armer.

Het alternatief met een transportband vol zand naar het Maas-Waalkanaal is overigens afgeschoten omdat geneesmiddelengigant Synthon dreigde te vertrekken uit Nijmegen. Het bedrijf wilde niet investeren in Nijmegen zolang niet duidelijk was wat er ging gebeuren.

Altijd opvallend dat bedrijven juist willen investeren als er iets gebeurd wat ze niet bevalt. Is er al uitgezocht hoe serieus het dreigement van vertrek is? Vast niet, want zoals altijd gaat economie boven de leefbaarheid, zelfs in het Havana aan het Maas-Waalkanaal.

Dhr. E. van Wijk