Rex Broekman
Rex Broekman Foto: eigen foto

Collecte

Column Column Rex

De tijd vliegt! Ongelooflijk maar waar, maar we zitten al weer bijna in de maand maart. En over vliegen gesproken, afgelopen vrijdag en zaterdag ging er van alles door de lucht. Ook mijn schutting helaas. Omdat het totaal geen weer was om naar het strand of de Duivelsberg te gaan dit weekend, stond de TV wat vaker aan dan normaal. Wat mij opviel, is het grote aantal reclames voor goede doelen.

Diverse internetpagina’s maken melding van het feit dat ‘Nederlanders’ zo geweldig ruimhartig zijn en gemiddeld bijna 150 euro op jaarbasis doneren. Nog schokkender of ongeloofwaardig is het gegeven dat maar liefst 85 tot 90 procent van de Nederlandse huishoudens minstens één keer per jaar doneert. Nu moet iedereen uiteraard zelf weten wat hij met zijn verdiende centen doet, maar ik vrees dat de cijfers ietsjes aangedikt zijn. Dit om misschien nóg een extra euro uit de portemonnee te wippen door het ‘wij-gevoel’ aan te halen. Ik heb bij veel goede doelen altijd het idee dat hoe meer reclame er gemaakt wordt, hoe meer er aan de strijkstok blijft hangen en dus hoe minder groot de kans dat je centen bij het ‘doel’ terechtkomen. Maar, ik ben van nature achterdochtig, dus laat u vooral niet door mij beïnvloeden!

Ik werd er afgelopen weekend dus mee doodgegooid. Verschillende loterijen, kankerbestrijding, arme kindjes in Bangladesh, de naweeën van de oorlog in Zuid-Sudan, zwerfhonden in Turkije, daklozen- en verslaafdenopvang in Nederland, tot lieveheersbeestjes die het spoor bijster waren, omdat het klimaat aan het veranderen is. Ik had de grootste moeite met het maken van een keuze. Wat te doen met m’n centjes? De keuze is na lang wikken en wegen toch gevallen op een nieuwe schutting. Ik kom komende week door Maas en Waal met de collectebus trouwens.

Door Rex Broekman