Rex Broekman
Rex Broekman Foto: eigen foto

Schaapjes

Column Column Rex

Volgens onderzoek van de Kamer van Koophandel telt Nederland momenteel zo’n 1.000 ‘professionele beïnvloeders’. Ja, u leest het goed, en in de provincie Gelderland hebben we een 84-tal influencers, waarvan het grootste merendeel in Arnhem (18) en Nijmegen (14) woont. Voor de oudere lezers onder ons, het gaat hier niet om de laatste coronavariant, maar om personen die zich, vrijwillig of betaald, inzetten om invloed uit te oefenen op het (koop)gedrag van een beoogde doelgroep. Dit doen zij door video’s of filmpjes van zichzelf te posten en u daarna overdreven lachend vertellen dat een bepaald shampoo-merk de haren maar liefst vijf centimeter in drie dagen laat groeien. U begrijpt, ik ben direct naar de winkel gerend om deze shampoo te kopen en heb de tondeuse bij het grofvuil gezet.

Ondanks het feit dat de functie van ‘beïnvloeder’ vrij nieuw is, zijn er toch al de eerste influencers met een burn-out gesignaleerd. Zij hebben blijkbaar iets te hard op de volkoren hondenbrokken met omega 3 extract gekauwd, waarna ze het filmpje nog moesten editen en online zetten. Influencers zelf noemen dit ‘hard werken’. Natuurlijk, ze vergelijken met een kundige elektricien, leraar of wijkverpleegkundige gaat ook weer te ver, maar we mogen deze opkomende beroepsgroep zeker niet minachten, laat staan onderschatten.

Het succesvol gebruik van influencers als vorm van contentmarketing door bedrijven zal in de toekomst alleen maar toenemen. Het staat buiten kijf dat bij een succesvolle campagne de verkoopcijfers omhoog schieten en hiermee ook direct de portemonnee van de influencer. Het is ze allemaal van harte gegund. Maar, dat wil niet zeggen dat ‘we’ allemaal achter de meute aan moeten lopen. Helaas gebeurt dit toch wel omdat ‘we’ graag ergens bij horen en vooral niet uitgesloten willen worden. Ik noem dat altijd maar schaapjesgedrag, alhoewel bepaalde psychologie-experts het liever kuddegedrag noemen. Maar, ik ben dan ook geen schaapje noch psycholoog. Vandaar. Wat een geblaat, hoor ik u denken.

Door Rex Broekman