Afbeelding
Foto: Ger Loeffen

Insta-communicatie

Column Column Babbels

Ook in columnland gaat brekend nieuws soms voor. Daarom las u vorige week op deze plek over de stinkende zaakjes van Westkanaaldijk en niet de beloofde analyse over hoe zelfs korte, bondige verkiezingsprogramma’s nog hun doel voorbij schieten.

Maar beloftes en cliffhangers maken schuld, dus waarom lukt het politici niet de kiezer te bereiken? Omdat je die mooie, unieke boodschap als partij ook moet communiceren en dat gebeurt niet of nauwelijks!

Communicatie anno 2021 is niet meer folderen op markten of je hoofd op posterformaat zien verkleuren op billboards. Communiceren verloopt vooral via social media en Instagram is daarbij essentieel. Maar de lokale partijen hebben de digitale boot gemist.
De grote gedachtenfout is dat social alleen vrijblijvend tijdverdrijf is voor jongeren. Dat argument was al in 2018 onzinnig, maar tegenwoordig ronduit lachwekkend. Zeker in deze tijden van social distancing zitten we allemaal daar… Dikke kans dat u de digitale versie van dit epistel ook op Facebook leest. Ik zei het toch.

Maar voorlopig heeft het Instagramaccount van Kernachtig Druten 15 volgers, ik vermoed alle leden, en welgeteld nul berichten. Beuningen Nu & Morgen is met vier berichten een stap verder, maar met 27 volgers win je de oorlog ook niet. De Federatie Dorpslijsten is helemaal onvindbaar op Instagram. Uiteraard zijn er ook nog Facebook en Twitter, maar ook daar presteren alle partijen op een enkeling na onvindbaar slecht. 

Social media is juist de ideale manier om je boodschap rechtstreeks en 1 op 1 aan mensen over te dragen. Maar dan moet je ze wel raken. Maak leuke filmpjes voor insta, introduceer nieuwe raadsleden op Facebook en maak een prikkelende poll op Twitter. Er is zoveel mogelijk. Wie de slag om de kiezer niet wil verliezen gaat vandaag nog aan de slag.

En, erewoord: als u iets leuks heeft ontwikkeld op social media dan meld ik ’t met plezier weer hier. Lekker ouderwets in de krant.

Door Patrick Huisman