Afbeelding
Foto: John van Gelder

Ingezonden brief: Aanpassingen Maas en Waalweg

Algemeen

Ik lees regelmatig berichten over aanpassingen aan de Maas en Waalweg. Veelal kosten deze oplossingen veel geld en heeft de natuur er veel onder te lijden. Volgens mij is de oplossing simpeler, mede omdat de oorzaak mijns inziens ook eenvoudig is.

Ik merk dat het verkeer sterk is gegroeid op deze weg. Maar met name doorgaand, niet bestemmingsverkeer. Veel vrachtwagens en buitenlandse kentekens. Oorzaak is mijns inziens de verlaging van de maximumsnelheid op de snelweg en het niet navenant aanpassen van deze snelheid op de Maas en Waalweg.

Wanneer ik de routeplanner erbij pak en van Nijmegen naar Tiel intoets is deze route vijf minuten sneller dan over de A15. Vanuit Oss en omgekeerd is het verschil kleiner, maar nog steeds een snellere route.

Iedereen die een routeplanner gebruikt, dus meestal onbekenden in dit gebied, wordt dus over de Maas en Waalweg geleid in plaats van over de snelweg.
Oplossingen zijn dus simpel. Beïnvloed de routeplanner en het verkeer halveert. Snelweg terug naar 120 km/u of de Maas en Waalweg aanpassen naar 80, 70 of deels 60 km/u. Zodanig dat deze route minder snel is en over de A15 sneller is.

Door Henk van den Brenk