Babbels: Anima NIMBY

Column Column Babbels

Staat u ook te popelen om naar Florence te vliegen voor dat ene beeldhouwwerk in de Boboli-tuinen? Of toch liever een weekendje Finland vanwege dat ontroerende vredesbeeld aan de Ehrenströmintie?

Ik weet het, geen gereis in coronatijd. Dan maar in de auto richting het Drentse Aa en Hunze om de bronzen bakfietsvrouw Wemeltje te bewonderen. Dat ritje red je heen en weer voor de avondklok.

Klinkt behoorlijk bezopen, hè? Menig kunstliefhebber kan kunst in de buitenruimte waarderen, maar loopt er vooral toevallig tegenaan. Slechts een uitzonderlijke enkeling gaat er speciaal voor op pad. Maar dat zien zo’n 100 inwoners van Winssen heel anders.

Ze vrezen een tsunami aan toeristen als hun gemeente verrijkt wordt met de kunstinstallatie Anima Mundi. Zodra het levenswerk van kunstenaarskoppel Kortekaas in de uiterwaarden verrijst, doemen hordes Japanners, bataljons Chinezen en andere dagjesmensen uit alle windstreken op. De Keukenhof en Madurodam doen niet meer mee, er ontstaat een lange file van dubbeldekker bussen die zich verdringen rond het Admiraal van Ghentplein.

Daar is overigens best nog wat plek, het plein biedt ruimte aan zo’n 90 auto’s. Ideaal voor eventuele toeristen, toch roepen de tegenstanders massaal ‘not in my backyard’. Volgens deze NIMBY’s is het pleintje al de vaste parkeerplaats tijdens grote evenementen als Waanzinnig Winssen, Koningsdag, kermis en carnaval. Volstrekt logisch dus dat het de overige 345 dagen per jaar ongebruikt moet blijven.

De tegenstanders hebben nog wel meer argumenten om Anima Mundi te weigeren op grond van (bezoekers)overlast, de een nog abstracter en fantasierijker dan de ander. Feit blijft dat Nederland niet één buitenkunstwerk telt dat dagelijks honderden toeristen trekt. Het bestaat gewoon niet.

Anima Mundi betekent zoveel als ‘Ziel van de Wereld’. Als het straks weer niet doorgaat, zetten we op het Admiraal van Ghentplein een kleine replica neer en die dopen we dan ‘De zieligheid van Winssen’.

Patrick Huisman