De Tuinen van Appeltern komt met 2.0 versie
Logo demaasenwaler.nl
<p>Ben van Ooijen op de plek waar mogelijk flagstores zullen verrijzen.&nbsp;</p>

Ben van Ooijen op de plek waar mogelijk flagstores zullen verrijzen. 

(Foto: John van Gelder)

De Tuinen van Appeltern komt met 2.0 versie

‘De tijd is rijp voor verandering’

APPELTERN - De Tuinen van Appeltern ligt er als park optimaal bij, de inspiratietuinen zijn eigentijds en van hoogwaardige kwaliteit. Toch is dít voor eigenaar Ben van Ooijen het juiste moment om zijn levenswerk te transformeren. In de beoogde 2.0 versie van de 22 hectare grote tuinshowroom, staat naast inspiratie ook een vervolg ter plaatse centraal, met als doel het doen stijgen van zowel de gastbeleving als het rendement.


‘We hebben steeds gedacht dat een zo breed mogelijk aanbod aan producten en tuinen ten goede zou komen aan onze status van objectieve voorlichter’, aldus Van Ooijen. ‘We hebben daarbij echter nog te weinig oog voor hoe wij zelf een presentatie het liefst zien en ook hoe die het meest rendabel is.’
Tot nu toe was het in Appeltern vooral kijken en niet kopen, waardoor bezoekers na een dag vol inspiratie altijd nog elders te veld moesten. Daar komt nu verandering in. ‘Er was tot op heden geen aanleiding om van die voorlichtende rol af te wijken, maar de veranderende markt heeft ons dit standpunt doen overwegen. In onze nieuwe visie spelen we ook in op het groeiend verlangen van consumenten naar maximale beperking van de zoek- en regeltijd bij de aanleg van hun nieuwe tuin. Door nieuwe samenwerkingen aan te gaan met partners, maken we ‘kopen’ in ons park daarom mogelijk, waardoor een bezoek aan Appeltern dubbel interessant wordt.’

Flagstores

In zijn ambitieuze visie heeft Van Ooijen rondom het in 2018 geopende entreegebouw maximaal zeven zogenoemde flagstores ingetekend. ‘Dat zijn op zichzelf staande expo-partners, gewijd aan een merk of product, waar naast de mogelijkheid tot kopen ook inspiratie en voorlichting van groot belang zijn. Een logisch verlengstuk van het park, waar bezoekers na een rondgang door het park direct een vervolg kunnen geven aan hun tuinwensen.’

Digitale koppeling

Een belangrijk instrument bij de koerswijziging is een optimale koppeling tussen de fysieke en digitale wereld van De Tuinen van Appeltern. ‘Bij alles wat te zien is in het park bieden we op termijn 1-op-1 informatie en aankoopmogelijkheden aan. Zo kan een bezoeker straks met zijn/haar smartphone een product in het park scannen, er direct alles over te weten komen en dat eventueel toevoegen aan een digitaal winkelmandje of opslaan als ‘favoriet’.’ Daarnaast is de webshop Appeltern.nl geoptimaliseerd voor wie zich thuis oriënteert op tuin gerelateerde producten en wordt voortdurend informatieve content geplaatst op het tuinplatform, dat in het afgelopen jaren 3,7 miljoen unieke bezoekers had. Parallel aan de investeringen die fysieke en online aankopen moeten stimuleren, blijft De Tuinen van Appeltern de parkbelevenis vergroten. ‘Dat doen we onder meer met nieuwe evenementen, die in de toekomst ook door externen georganiseerd kunnen worden, maar ook door het aanbieden van ons park als interactieve beursvloer en het ontwikkelen van groepsactiviteiten en vermaak voor kinderen.’ Hoe dat proces eruit komt te zien? ‘Stap voor stap, maar wel doelgericht’, besluit Van Ooijen.

Meer berichten