Kijk op kunst: Verbeelding in klei
Logo demaasenwaler.nl
<p>Ans van den Hurk.</p>

Ans van den Hurk.

(Foto: John van Gelder)
Kijk op kunst

Kijk op kunst: Verbeelding in klei

In deze rubriek bezoeken we diverse ateliers van Maas & Waalse kunstenaars. Deze keer aan het woord Ans van den Hurk (61) uit Alphen.

Haar atelier ligt midden in de natuur, onder aan de dijk, waarachter de Maas rustig voortstroomt. ‘Van de Maasklei uit de uiterwaarden maak ik sinds ongeveer vijftien jaar mijn objecten, nadat ik het materiaal eerst geprepareerd heb. Voor mij vormt het een uitdaging, het experiment is belangrijk; hoe dun kan ik het maken, hoe massief? Mijn ambachtelijke stookmanier, zoals vroeger, in ringovens met open vlam, stelt me in staat nog invloed uit te oefenen. Ik bedoel: het is niet allemaal computergestuurd.’

Die voorliefde voor pure klei als grondstof is waarschijnlijk ontstaan door haar vroegere stage in een Belgische kleigroeve, vertelt ze. De beeldhouwwerken van Ans bestaan soms uit meerdere onderdelen, die in het atelier liggen te wachten tot ze later worden samengevoegd tot een geheel.

Abstract

Omdat figuratief werken volgens haar betekent dat je de vrijheid verliest werkt ze abstract. ‘Ik reageer op wat er ontstaat en kijk bewust naar wat er met de kleur gebeurt. Tijdens het stoken kan het object van karakter of structuur veranderen. Uiteindelijk moeten het dingen worden om van te genieten.’

Ingehouden trots

Soms maakt Ans monumenten, bijvoorbeeld grafmonumenten of urnen, maar vaak ook neemt ze deel aan projecten door het hele land, waaraan dan regelmatig een thema ten grondslag ligt. Met ingehouden trots toont ze foto’s van een recent werkstuk, over corona, dat de kwetsbaarheid van de mens en de longen verbeeldt.

‘In mijn werk zoek ik naar een bepaalde oppervlaktestructuur en afwerking. Het hoeft niet een kant en klaar antwoord in zich te hebben, maar het moet wel iets in je oproepen, een bepaalde nieuwsgierigheid, zo van: wat zie ik nu eigenlijk?’

Ans maakt eveneens papieren objecten, waarin optische illusies zijn verwerkt. Ongeveer acht keer per jaar neemt ze deel aan exposities, en daarnaast zijn haar creaties te zien op diverse evenementen, die nogal eens op bijzondere locaties worden gehouden. Ze vindt het belangrijk vaak nieuwe werken te presenteren. ‘Mijn werk moet gezien worden. Ik krijg er gewoonlijk veel reacties op.’

Door Ton van Hulst

Meer berichten