Pax leerling Blechnum Blacquière loopt graag een rondje in Deest.
Pax leerling Blechnum Blacquière loopt graag een rondje in Deest. Foto: John van Gelder

Pax biedt leerlingen online alternatief voor gymlessen

Algemeen

DRUTEN - Voor leerlingen van het Pax Christi College vinden de lessen tijdens de lockdown online plaats. Daarbij gaat het niet alleen om de theorievakken, maar in dit geval ook om de gymles.

‘Als school vinden we het heel belangrijk dat leerlingen niet alleen binnen achter de laptop zitten maar ook naar buiten gaan en bewegen. De vakgroep Lichamelijke Opvoeding heeft daarom een alternatieve activiteit bedacht. Op de tijdstippen dat de leerlingen gym in het rooster hebben staan, moeten zij naar buiten om bijvoorbeeld hard te lopen, te wandelen, te skeeleren of te fietsen. Zij houden hun activiteit bij middels de app Strava en versturen het resultaat naderhand naar hun gymdocent’, aldus docent Paul Baumeister. Het project loopt inmiddels twee weken, en de resultaten zijn verbazingwekkend. ‘Er is massaal gehoor gegeven aan de opdracht. Als je de afstanden van de leerlingen bij elkaar optelt, hebben we al 8.000 kilometer afgelegd.’

Ouders zijn enthousiast over de alternatieve invulling van de gymlessen. ‘Wat jullie voor elkaar krijgen is ons nog niet gelukt’, is een veelgehoorde reactie’, zegt Baumeister lachend. Maar wat vinden de leerlingen er zelf van? ‘Het is sowieso een goed idee om leerlingen in beweging te krijgen’, zegt Blechnum Blacquière. De vierdejaars vwo-scholier uit Deest maakte al regelmatig een wandelingetje met het gezin en hun twee honden. De app Strava was echter nieuw voor haar. Aanvankelijk zag ze het nut van de app niet in. Maar daar is ze van teruggekomen. ‘Het is leuk om terug te zien hoever je gelopen hebt, en wat bijvoorbeeld de gemiddelde snelheid was. Ik blijf de app in de toekomst dan ook zeker gebruiken.’
Momenteel wordt door leerlingen met het vak Beweging, Sport en Maatschappij onderzocht of ook de Ommetje-app van toegevoegde waarde kan zijn voor het lesprogramma tijdens de lockdown. ‘Deze app, ontwikkeld door de Hersenstichting, wordt al gebruikt door docenten van de Pax’, vertelt Baumeister. ‘Met de app word je gestimuleerd en gemotiveerd om in beweging te komen. Bovendien kun je met anderen een groep aanmaken en elkaar uitdagen.’
Hoewel de gymdocenten hun vak momenteel niet fysiek kunnen uitoefenen, zien zij het als hun verantwoordelijkheid om leerlingen, juist nu, in beweging te houden. ‘Als je niet uitkijkt zit je de hele dag binnen, en dat willen we op deze manier voorkomen.’