André Degen jr. met zijn zoon en de MG A-type.
André Degen jr. met zijn zoon en de MG A-type. Foto: Ger Loeffen

De MG A-type van André Degen jr.

Algemeen De auto van...

Toen André Degen senior (76) in 1971 een rode MG/A Roadster uit 1956 kocht, wist hij dat er hier en daar wel eens een roestplekje zou kunnen zitten. Tenslotte was hij autokenner, de sportwagen vijftien jaar oud en werden auto’s toentertijd nauwelijks beschermd tegen de elementen. Na 30 jaar stilstand schonk André senior de auto aan zoon André junior.

‘Ik wilde de auto in een paar jaar opknappen’, zegt André jr in de voormalige garage van zijn vader. ‘Maar ja’, voegt hij er lachend aan toe, ‘je vergist je wel eens.’

In de ruim 30 jaar dat André sr. de auto in zijn bezit had, heeft deze nauwelijks gereden. Hij heeft ook nog een tijd in een hooischuur gestaan onder de hooibalen. De startaccu werd erop gezet, maar de auto deed niets; de startmotor zat vastgeroest. Na een paar uur klussen kregen vader en zoon de auto toch aan de praat.

Als nieuw

Beide mannen moesten erachter komen dat het roestplekje iets meer geworden was. ‘Ook het chassis was op een aantal plekken doorgeroest en daar heb ik nieuwe stalen balken gelast. Die is nu helemaal gepoedercoat en als nieuw. Toen we de carrosserie beter bekeken, bleek die in veel slechtere staat te zijn. Het staal moest gezandstraald worden en toen ‘ie daarvan terugkwam, schoten ons de tranen in de ogen. De plekken die al niet best waren zijn daardoor nog slechter geworden. We komen er nu achter dat de opbouw bijna helemaal opnieuw gemaakt moet worden. Het kan ook in losse onderdelen, want die zijn allemaal nog volop leverbaar. Maar het is hartstikke duur en sommige delen van de carrosserie moeten met de hand worden gemaakt.’

Zeldzame auto

Voor een leek ziet de auto eruit alsof ‘ie rechtstreeks naar de sloop gebracht kan worden. Maar vooral dit type MG zie je niet zoveel op de weg. Het is een zeldzame en prachtige auto, tenminste als ‘ie helemaal is opgeknapt.

‘De motor is al helemaal gereviseerd en er zit een nieuwe versnellingsbak in. De auto is al zo lang een familiebezit dat we hem wel móeten opknappen. Al zal het nog een hele klus worden. Maar we gaan ervoor. De auto hoort gewoon bij mij: het is een MGA en ik heet AGM.’ Dat moet dus goed komen.

Tips welkom

Tips en hulp bij het restaureren zijn welkom. Stuur in dat geval een berichtje naar: degen1972@gmail.com..

Door Ger Loeffen