Rob Huisman (links) en Alex Kwakernaak.
Rob Huisman (links) en Alex Kwakernaak. Foto: Uit®waarde

Huisman Etech Experts betrokken bij realisatie elektrisch voetveer

Algemeen

RIVIERENLAND - Uit®waarde, onder meer verantwoordelijk voor de veerverbindingen in het rivierengebied, gaat haar vloot verduurzamen. De eerste emissieloze veerpont wordt vanaf volgend jaar ingezet tussen Renkum en Heteren. Bij Scheepswerf Sepers uit Heerewaarden werd twee weken geleden een begin gemaakt met de bouw van het voetveer. De ontwikkeling van de elektrotechnische aansturing en aandrijving is in handen van Huisman Etech Experts. En daar is het Drutense bedrijf meer dan blij mee. 

‘Het is geweldig dat we bij dit project betrokken zijn. Naast diverse hybride oplossingen voor superjachten, ontwikkelden we enkele jaren terug ook al eens een volledig emissieloos veer voor een vaarverbinding in Finland. Het project van Uit®waarde is ons dan ook op het lijf geschreven’, aldus mede-directeur Rob Huisman. Alex Kwakernaak, directeur van Uit®waarde, geeft aan dat de ontwikkeling van de emissieloze veerpont past in het beeld om milieubewuster energie te gaan inzetten. ‘Samen met maritiem onderzoeksinstituut Marin zijn we rond de tafel gegaan, om te kijken wat de mogelijkheden waren. Vrij snel daarna zijn Huisman Etech Experts en maritiem architectenbureau Van Oossanen ‘aan boord gekomen’. Samen hebben we een standaard voetveer ontwikkeld die je in heel Nederland in kunt zetten’, aldus Kwakernaak.
De uitdaging voor de technici van Huisman zat ‘m in het feit dat de te ontwikkelen aandrijflijn zowel krachtig als licht en compact moest zijn. Het vermogen van de elektromotor is onder meer gebaseerd op de gemiddelde lengte van de vaarverbindingen, de tijd die het kost om te laden, te lossen en te varen, en de daarvoor benodigde hoeveelheid energie. ‘Uiteindelijk is gekozen voor een 25kWh elektromotor die haar vermogen haalt uit twee accupakketten met een gezamenlijke netto capaciteit van 65kWh. De accu’s worden ‘s nachts opgeladen middels een walaansluiting, maar worden ook overdag gevoed door zestien zonnepanelen op het dak van de overkapping. De elektromotor kan qua accucapaciteit modulair uitgebreid worden’, aldus Huisman.

Het nieuwe voetveer wordt ingezet tussen Renkum en Heteren. De realisatie van de emissieloze pontjes wordt bekostigd door de twee betrokken oevergemeenten. Inmiddels zijn ook gesprekken met de gemeenten Wijchen en Oss over een verduurzaming van de vloot. De eerste emissieloze veerpont wordt rond 1 maart 2021 opgeleverd.