Theo Scheers met zijn Buick Centurion Convertible uit 1972.
Theo Scheers met zijn Buick Centurion Convertible uit 1972. Foto: Ger Loeffen

De Buick Centurion Convertible van Theo Scheers

Algemeen De auto van...

‘De deur maakt een beetje lawaai als je’m dichtmaakt’, waarschuwt Tessa Scheers als ik het enorme portier openmaak van de Buick Centurion Convertible. Het piept inderdaad een beetje; maar ja, dat mag met een auto van deze leeftijd. Want toen ik 48 jaar geleden, in 1972, mijn legerkloffie inleverde bij Hare Majesteit rolde deze auto al van de lopende band in de fabriek van General Motors in Detroit. En, in tegenstelling tot uw schrijver, deze auto ziet er strak uit.

‘De auto was van een neef van mij,' vertelt eigenaar Theo Scheers in de sfeervolle achtertuin, ‘hij heeft de auto in 1991 vanuit Amerika ingevoerd. Hij stond te koop bij Ted Vernon van South Beach Classics in Miami. Een autoriteit op gebied van klassieke auto’s. Mijn neef overleed op vrij jonge leeftijd. En toen stond die auto daar maar. Ik deed in 2004 wat klusjes voor zijn moeder, mijn tante dus. Toen het werk gedaan was, vroeg mijn tante of ik er geld voor wilde hebben of misschien wel zin had in de auto. Die keuze was snel gemaakt. Maar ja, de sleutels waren kwijt en hij stond in een open schuur en was er niet zomaar uit te rijden. De auto had tenslotte zes jaar stilgestaan.’

Trouwauto

‘Wij hadden het plan te gaan trouwen,' vertelt Tessa, ‘en dat zou in deze auto moeten gaan gebeuren. En dat hebben we gehaald. Op 27 juni 2008 zijn we in de Buick getrouwd.’

Scheers heeft er vier jaar aan gewerkt en is er zelfs voor naar familie in Canada gereisd om onderdelen op te halen. Theo: ‘Van dit type zijn er maar 1.600 gemaakt. De onderdelen zijn dus ook schaars en duur. We doen veel zelf. Gelukkig heb ik goede vrienden en kennissen die af en toe een handje meehelpen.’

V8 motor

Theo Scheers nodigt mij uit even een kort ritje te maken in deze prachtige Convertible. Uiteraard op de passagiersstoel want het vereist enige ervaring en moed om deze ruim vijfenhalve meter lange Amerikaan door De Rijdt in Horssen te manoeuvreren. Buiten het dorp trapt de trotse eigenaar het gaspedaal even in en meteen laat de V8 motor van zich horen. Met de Rochester Quadrajet 4-kleps carburateur levert de motor 228 paardenkrachten. Dat was heel veel in de jaren zeventig. Snel gaat de voet weer van het gaspedaal want de buitenwegen rond Horssen zijn smal en zeker niet gemaakt voor deze twee meter brede Convertible.

Met deze maten zou je de Centurion een ‘Corona-bestendige’ auto kunnen noemen. Anderhalve meter afstand houden is in deze Amerikaan volstrekt geen probleem. Breed lachend en met de linkerarm losjes uit het raam stuurt Theo Scheers de Buick door Horssens’ dreven. Heel Horssen kijkt ons na.