Vragen over overlast vrachtverkeer Vriezeweg Deest

Algemeen

DEEST - Dini Uitdehaag en Ton Ebben van de fractie Sociaal Maas en Waal vonden het dermate 'oorverdovend stil' rond de verkeersoverlast op de Vriezeweg in Deest dat ze er een brief met een aantal vragen aan het college aan waagden.

'Al een lange reeks van jaren wordt de Vriezeweg in Deest geteisterd door veel vrachtverkeer', aldus de twee. De aanleg van de Hoekgraaf en het afgraven en verdwijnen van het gronddepot uit de Afferdense en Deestse waarden zou de verkeersdrukte op de Vriezeweg moeten doen afnemen, maar het heeft alleen maar verlichting gebracht waar het gaat over de aanvoer van klei naar de pannenfabriek. De Vriezeweg bleef druk. De Waalbandijk zou de pannenfabriek en ook de scheepswerf kunnen bedienen. Maar daar heeft Nederzand slagbomen geplaatst en dus kan het verkeer naar de scheepswerf daar geen gebruik van maken.'

Overeengekomen was dat al dat verkeer via de reeds aangelegde Hoekgraaf naar de Waalbandijk, en van daaruit richting Deest zou gaan via een afrit aan de Munnikhofsestraat. Hiermee zouden alle industrieën in Deest goed bereikbaar zijn en hoeft het vrachtverkeer niet meer door het dorp te komen. Sociaal Maas en Waal wil graag weten wanneer die tweede fase start.

Burgemeester en wethouders antwoorden dat dat in de tweede helft 2020 is. De verbinding van de Waalbandijk naar de Munnikhofsestraat wordt aangelegd zodra overeenstemming over de benodigde grondpositie bereikt is. B&W meldt verder dat de grondverwerving geen vertraging heeft opgelopen. 'Nederzand heeft de verantwoordelijkheid om de grond te verwerven. De gemeente speelt hierin geen rol.'

Door Piet Zeeuwen