Afbeelding
Foto: Christiaan Soethout

Ingezonden brief toenemende verkeersdrukte Maas en Waalweg

Ingezonden

Ingezonden door: Christiaan Soethout

Naar aanleiding van het besluit de maximumsnelheid op autosnelwegen terug te brengen naar 100 km/h maar ik me zorgen.

Het gaat me vooral om het verkeer dat na maart niet meer over de A15 naar Nijmegen gaat maar, zelfstandig of op advies van een navigatiesysteem, er voor kies de Maas en Waal weg te gebruiken. Het is op dit moment als erg druk op deze weg en mijn verwachting is dat de drukte alleen maar zal toenemen in verband met de lagere gemiddelde snelheid op de A15. Nu al wordt menig collega van mij bij een minimale vertraging van 3min niet via de A15 maar over de Maas en Waalweg gestuurd. Hoe zal dit straks, zodra de snelheid op de A15 tussen afslag 34 (Echteld) en knooppunt Valburg omlaag gaat? Is de snelste route dan niet automatisch het Land van Maas en Waal?

Mijn vermoeden is dat het voor bewoners van de dorpen tussen de Maas en de Waal ten oosten van Wamel steeds drukker wordt. Niet alleen drukker om zelf naar het werk te rijden buiten het Land van Maas en Waal, maar ook het verkeer dat de drukke Maas en Waalweg tracht te mijden.
Op dit moment reist mijn zoon vanuit Boven-Leeuwen met het openbaar vervoer naar school in Nijmegen. Vanwege de drukte neemt hij al een bus marge. Deze heeft hij op dagen waar hij het eerste uur les heeft, hard nodig. Ook het openbaar vervoer heeft last van de drukte.

De N322 is een belangrijke ader voor de bewoners van het Land van Maas en Waal… maar ook steeds meer voor de door-reizigers van daarbuiten…

http://publicaties.minienm.nl/download-bijlage/111802/wegenkaart-maximumumsnelheden-op-rijkswegen-in-nederland-per-1-oktober-2019-update-16-10-19.pdf

Het zou goed zijn als de verantwoordelijke gemeenten op dit punt samen tot een oplossing komen zodat het voor de bewoners acceptabel blijft.

Afbeelding
Afbeelding