Wij houden te veel ballen hoog.
Wij houden te veel ballen hoog. Foto: Eigen foto

Landelijke staking basisonderwijs: Ik staak, hij staakt, wij staken

Algemeen

BENEDEN-LEEUWEN - Vandaag staken leraren. Even was er verwarring of de staking wel door zou gaan, na de toezegging van 460 miljoen euro door minister Arie Slob. PO in actie, de belangenclub van onderwijzers in het basisonderwijs roept leraren op toch te gaan protesteren. PO in actie staat namelijk niet achter het akkoord. Ook de Algemene Onderwijsbond (AOb) is van mening dat het extra toegezegde geld niet genoeg is. Daarom leggen leraren vandaag massaal hun werk neer.


Zo staakt ook basisschool De Leeuwenkuil in Beneden- Leeuwen. Ze hebben een ludieke actie bedacht om het publiek te vertellen wat er aan de hand is.

Toverballen

Hanneke van Dijk en Toiny Verbeek zijn leerkrachten van groep 7 en 8. Samen met hun team hebben zij de laatste details besproken voor de staking op hun school, die onderdeel uitmaakt van SPOM. Elke SPOM-school geeft overigens zelf invulling aan de staking. Hanneke: 'Op de Leeuwenkuil willen wij een ludieke actie uitvoeren om ouders, belangstellenden en andere mensen te betrekken en te vertellen wat er aan de hand is.

Met de slogan 'We toveren ons suf, om een topmeester te zijn en juf' stonden alle leerkrachten woensdagochtend bij de Jumbo supermarkt in Beneden-Leeuwen. Met een toverstaf en toverhoeden op, deelden zij toverballen uit.
De leraren van het onderwijs worden naar eigen zeggen enorm uitgeput. 'We hebben te veel ballen hoog te houden: grote klassen, meer zorg, meer administratie, buitenschoolse activiteiten, enzovoort. Je durft eigenlijk niet ziek te worden, want je hebt meer werk om de lessen over te dragen dan ze zelf te geven. Daarnaast voelen we de verantwoordelijkheid naar de kinderen en ouders toe om goed onderwijs te geven. Ook de invalpoule is bijna structureel leeg.'
Beide leerkrachten zitten al enige jaren in het onderwijs en voelen de werkdruk oplopen. 'Er komen steeds meer dingen bij, die soms ten koste gaan van de hoofdvakken als: rekenen, taal en spelling. Toiny: 'We zijn voor onderwijsvernieuwing, maar nieuwe methodes zorgen ook voor nieuwe digitale systemen. Het kost veel tijd. We snappen dat dit ter verbetering van het onderwijs is, maar het komt er wel allemaal bij. Van leerkrachten wordt verwacht dat zij al deze ballen omhoog blijven houden.'

Naast de hoge werkdruk, is het verschil tussen man en vrouw groot in onderwijsland. 'Het vak is voor mannen helemaal niet aantrekkelijk meer. Tegenwoordig staan er alleen maar juffen voor de klas en weinig meesters. Het zou fijn zijn als het salaris van de leerkrachten vergelijkbaar zou zijn met het Voortgezet Onderwijs en het bedrijfsleven. Dan zullen er meer mensen voor het onderwijs kiezen.'

Door Hanneke de Vries - Hoefnagel