Veerdam Festival Druten.
Veerdam Festival Druten. Foto: John van Gelder

Bevordering toerisme Druten erg slecht volgens dorpslijsten

Algemeen

DRUTEN - Vier jaar geleden is op initiatief van de Dorpslijsten de gemeente Druten toegetreden tot het Regionaal Bureau Toerisme Knooppunt Arnhem Nijmegen. Uit vragen die de Dorpslijsten nu over deze toetreding stelt aan B&W blijkt glashelder dat ze over dat initiatief spijt hebben als haren op hun hoofd. Waardeloos wordt nog net niet in de mond genomen, maar veel scheelt het niet…..

Aanvankelijk zou het om een periode van 3 jaar gaan. B&W hebben echter besloten dat Druten voor nog eens 4 jaar 25.000,- euro per jaar overmaakt naar het RBT KAN om het toerisme te bevorderen.

Per 1 januari 2019 is het RBT KAN opgegaan in het bureau Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen. Daaronder vallen twee werkmaatschappijen: Visit Arnhem Nijmegen en Visit Veluwe.

Namens de Dorpslijsten veegt Gérard de Wildt de vloer aan met deze "Visit"-sites. Visit Arnhem Nijmegen: slechts 4 bedrijven uit de gemeente Druten nemen deel: één camping met groepsaccommodatie, één B&B, één "leuke winkel" en nog eens een groepsaccommodatie. De Wildt: De website schetst een heel belabberd beeld van de mogelijkheden voor vrijetijdsbesteding in de gemeente Druten. Er wordt alleen uitgelegd hoe men in Nijmegen komt, op de agenda staat geen enkele activiteit in Druten, in Druten zijn blijkbaar geen hotels, restaurants, vakantiewoningen, camperplaatsen, appartementen, feestlocaties, bezienswaardigheden, musea, cafés en bars en geen happy shopping . Er is één fietsroute die langs Druten loopt, geen wandelroutes en ook voor actief zijn in de natuur moet je niet in de gemeente Druten zijn. En besluit de Dorpslijstenwoordvoerder: Geen woord over de Afferdense en Deester waarden en de Veerdam.

B&W antwoorden stoïcijns op diverse vragen. "Voor de bijdrage van 25.000 p.j. verzorgt het Bureau Toerisme de publieke marketing en promotie van onze mooie omgeving: zij verleiden toeristen om naar ons gebied te komen. En op de vraag of Maas en Waal niet beter zelf het toerisme kan gaan bevorderen antwoorden ze: Voor een goede marketing en promotie van deze producten en van je gebied op (inter)nationaal niveau is meer massa, expertise en middelen nodig. Het Bureau Toerisme VAN levert dit. Het in eigen hand nemen is te kostbaar.

Door Piet Zeeuwen