Peter Koolhout.
Peter Koolhout. Foto: John van Gelder

De Land Rover van Peter Koolhout

Algemeen De auto van...

Dit voertuig is eigenlijk een afgeleide van een zwaarder model. Bij de Britse defensie zochten ze ooit naar een voertuig dat door een helicopter kon worden vervoerd. Maximaal 1200 kilo mocht de kabellast zijn. Daarvoor werd het originele model uitgekleed, maar uiteindelijk bleek die gestripte versie toch nog te veel gewicht te hebben. Desondanks werd hij toch in productie genomen. In het Nederlandse leger reed hij tussen 1975 en 1995. Voor Peter is het een hobby-voertuig, niet voor woon-werkverkeer.

"Ik heb 'm omdat ik het een mooi model vind. Lekker recht en vierkant, dat was om hem goed in een vliegtuig te laten passen.

Versnellingsbak

En dat geluid van de versnellingsbak, vooral als ik overschakel naar de drie. Wat ik ook bijzonder vind is de geur die er in hangt. Heel kenmerkend, die komt van de huif en van de bekleding.

Complicaties

Toen ik 'm gekocht had van een particulier in Hardenberg en er mee naar huis reed, viel hij onderweg stil. Dat begint al goed, dacht ik, maar gelukkig was Hans Jurriëns er bij, die hem naar Beneden-Leeuwen sleepte. Toch was het nog best een hele klus om hem weer in orde te krijgen. Bij Defensie hebben ze er 2.700 gehad, er zijn dus nog volop onderdelen van.

Toerritjes

Vroeger deed ik nog wel eens aan terrein rijden, maar tegenwoordig rij ik er toerritjes mee. Ook ga ik regelmatig naar evenementen. Bij Land Rover-bijeenkomsten is dit model een beetje een underdog, ze vinden hem niet 'echt' genoeg. Toch is alles erop en eraan origineel Land Rover, hij is alleen minder zwaar. Soms zet ik 'm in bij het galafeest van Pax Christi, en ook op mijn eigen bruiloft, vorig jaar, mocht ie mee."

Militair uniform

Tijdens evenementen gaan we vaak met het hele gezin, mijn zoon en mijn vrouw, en allemaal in bijpassend militair uniform."

Door Ton van Hulst