33 Klachten over gemeente Beuningen

Politiek

BEUNINGEN – De gemeentelijke klachtencoördinator ontving in 2018 volgens het jaarverslag 33 klachten. Dat is vergelijkbaar met het jaar ervoor.

De gemeente handelde 28 klachten via de informele weg af. In vier gevallen was er sprake van een formele klachtenbehandeling. In één geval nam de ombudsman de klachtbehandeling over van de gemeente.

Net als voorgaande jaren ontvingen de afdelingen met de meeste klantcontacten ook de meeste klachten. Zo waren er klachten over het gemeentelijke belastingkantoor Munitax. De afdeling Dienstverlening ontving 9 klachten. Opvallend was dat er 3 klachten gingen over het feit dan bezoekers niet wisten dat de gemeente op afspraak werkt. Zij kwamen tevergeefs naar het gemeentehuis omdat de receptioniste niet direct een afspraak kon plannen. Het Sociaal Team ontving 4 klachten. Deze hadden te maken met de gang van zaken rond  schuldhulpverlening, schuldsanering de samenwerking met een consulent en het beëindigen van huishoudelijke hulp na een overlijden.

De afdeling Beleid en Ontwikkeling ontving één klacht. Een klager verbaasde zich over het plaatsen van een bord voor een gehandicaptenparkeerplaats. Zij was het niet eens met de locatie en vindt dat de gemeente hierover niet goed heeft gecommuniceerd.  Het Bestuur ontving één klacht. Deze had te maken met de bejegening van een journalist.

De klacht die de ombudsman behandelde betrof een medewerker ingehuurd door de gemeente via het werkbedrijf Rijk van Nijmegen. De klager heeft het gevoel dat de gemeente tegenwerkt in baankansen en onjuiste informatie verspreidt over de werknemer. Na onderzoek geeft de ombudsman de klager daarin gelijk.

Door Patrick Huisman