Schriftelijke vragen Sociaal Maas en Waal Druten

Ingezonden

DRUTEN - Sociaal Maas en Waal afdeling Druten heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college van Burgemeester en Wethouders over de ontsluitingsweg van het industrieterrein Deest. Hierna staan de schriftelijke vragen zoals deze zijn ingediend.

"Onderwerp: De ontsluitingsweg van het industrieterrein te Deest.

Voor de ontsluiting van het industrieterrein te Deest, waarbij de Vriezeweg verlost zou worden van het vrachtverkeer via de Vriezeweg naar de bedrijven in Deest, zou een ontsluitingsweg worden gerealiseerd. Zo zou een ontsluiting via de Hoekgraaf naar de Waalbandijk richting Deest en een afrit naar de Munnikhofsestraat worden aangelegd. Het vrachtverkeer voor alle industrieën zou via deze route rijden, waarmee al het industriële vrachtverkeer uit de woonstraat Vriezeweg geweerd zou worden.

De realiteit op dit moment is echter dat de Hoekgraaf en de aanpassing op de Waalbandijk wel gerealiseerd zijn, maar de ontsluiting via de Waalbandijk naar de Munnikhofsestraat niet,waardoor de bereikbaarheid van onder meer de steenfabriek en Hertog Jan alleen maar mogelijk is via de Vriezeweg.

Daarnaast lijkt het erop dat de op kosten van de gemeente aangelegde weg de Hoekgraaf geen openbaar karakter gaat krijgen. Op gezette tijden rijdt er een 'wagentje' rond, een rode Caddy, die met slagbomen deze weg afsluit voor het doorgaand verkeer naar de dijk. Als de slagbomen openstaan, mag men deze weg niet in want inmiddels zijn er ook inrijverbodsborden geplaatst. Inrijden is alleen toegestaan voor klei- en landbouwtransport. Wij nemen aan dat niet de gemeente verantwoordelijk is voor deze afsluitingen van de door hun bekostigde weg. Daarmee kan zelfs het vrachtverkeer naar de pannenfabriek en de scheepswerf hun bestemming alleen maar bereiken via de Vriezeweg, iets wat we nu juist wilden voorkomen. Overigens valt ook op de bij de onlangs nieuw aangelegde afrit van de dijk naar de pannenfabriek, dat de poort steeds gesloten is. Het reguliere vrachtverkeer naar de pannenfabriek moet daarom gebruik maken van de Vriezeweg terwijl de Hoekgraaf en Waalbandijk een prima optie zou zijn om de woonstraat Vriezeweg te ontlasten van dit vrachtverkeer.

Verder valt er geen enkele activiteit waar te nemen die er op duidt dat er een afrit van de Waalbandijk naar de Munnikhofsestraat wordt gerealiseerd.

Wel zijn er concrete plannen om de scheepswerf Ravestein uit te breiden en te moderniseren. Daarvoor heeft de raad op 20 september 2018 besloten de coördinatieregeling ex artikel 30, lid 1, onder b van de Wet ruimtelijke ordening toe te passen.

Daarnaast heeft pannenfabriek Wienerberger te kennen gegeven dat men flink in de fabriek gaat investeren. Zo wordt de tunneloven omgebouwd volgens de laatste technologieën en de machines worden gereviseerd of verbeterd.

Om te voorkomen dat de Munnikhofsestraat vol komt te staan met vrachtwagens heeft men afspraken gemaakt over de aanvoer van materialen. Men heeft inmiddels een voorraad opgebouwd en het tasveld staat vol, zodat ook tijdens de stilstand van het fabricageproces de leveranties door kunnen gaan. Dus ook dit transport blijft gewoon doorgaan.

Zowel de uitbreiding en de modernisering van de scheepswerf en de ombouw van oven en reviseren en ombouwen van machines van Wienerberger trekken weer extra vrachtverkeer aan dat, gezien de huidige situatie, allemaal weer via de Vriezeweg en Munninkhofsestraat moet gaan verlopen.

Het aanleggen van de Hoekgraaf zou nu al, zonder een afrit naar de Munninkhofsestraat, voor deze beide industrieën een uitstekend alternatief zijn om dat zowel de scheepswerf als de pannenfabriek via de Waalbandijk te bereiken zijn.

Vragen:

  1. Wie is verantwoordelijk om vanaf de Waalbandijk te Deest een afrit te realiseren naar de Munnikhofsestraat te Deest om de daargelegen bedrijventerreinen te ontsluiten? Wethouder Lepoutre deelde in de raad al eens mee dat de gemeente alleen verantwoordelijk was voor de Hoekgraaf en niet voor de afrit naar de Munnikhofsestraat?
  2. Uw college heeft op 18 september 2018 de straatnaam "Hoekgraaf" in Deest vastgesteld. In de toelichting lezen we dat de Hoekgraaf gaat vanaf de Van Heemstraweg tot aan het industrieterrein te Deest
  3. Hoe is het mogelijk dat het gebruik van de Hoekgraaf, als gemeentelijke weg, beperkt wordt door waarschijnlijk een particuliere partij die daar de regie heeft over wat wel en niet kan door middel van verbodsborden en slagbomen?
  4. Heeft het college toestemming gegeven deze beperkende verkeersmaatregelen te treffen?
  5. Zo ja, waarom heeft het college de raad daarover niet geïnformeerd toen het college de raad voorstelde een krediet voor de aanleg van de Hoekgraaf uit te trekken? Indien het college namelijk bekend was met de beperkte openstelling van deze weg, dan sluiten wij niet uit dat de raad dit krediet niet had wensen uit te trekken. Bij de huidige situatie komt deze weg maar slechts aan een zeer beperkt deel van de overlast in de Vriezeweg tegemoet.
  6. Zo nee, wil het college dan de Hoekgraaf zo spoedig mogelijk een openbaar karakter geven waardoor in ieder geval op dit moment de scheepswerf en de pannenfabriek voor vrachtverkeer bereikbaar worden?
  7. Ondanks het feit dat er op dit moment een verbodsbord staat met uitzondering van kleitransporten, rijden er op gezette tijden redelijk frequent kleitransporten door de Vriezeweg met waarschijnlijk onbruikbaar materiaal uit de ontzandingsplas ten zuiden van de Van Heemstraweg onder Deest/Winssen, naar de Afferdensche en Deestsche waarden. Waarom hebben deze transporten geen toegang tot de al dan niet clandestien afgesloten de Hoekgraaf?
  8. Wij menen dat de raad tot in detail geïnformeerd moet worden hoe de situatie nu feitelijk is en wat we nog mogen verwachten. Is het college bereid de raad alle informatie te verschaffen over het tot op dit moment nogal schimmige dossier waar het gaat over de ontsluiting van het industrieterrein te Deest via een route die niet meer via woonstraten verloopt. Graag vernemen wij van u de precieze stand van zaken.

Fractie Sociaal Maas en Waal

Dini Uitdehaag

Ton Ebben"