Paul Heijnekamp.
Paul Heijnekamp. Foto: Maik Jansen

Bedrijf in beeld: Van Tiem optiek

Zaken

Kwaliteit en persoonlijke aandacht 

Sinds ongeveer vier jaar geleden runt Paul Heijnekamp de bekende winkel van Van Tiem optiek in Beneden-Leeuwen. Hij nam het stokje destijds over van Aloyis van Tiem, die het bedrijf startte en er in vijfendertig jaar een bloeiende zaak van maakte.

"Die goede naam wil ik graag voortzetten", zegt Paul, die uitlegt dat hij al vanaf de middelbare school interesse had voor dit vak. "Ik heb de optiekopleiding gedaan, en ook een voor contactlenzen, en heb daarna bij verschillende bedrijven gewerkt, onder andere in Bemmel, Kesteren en Huissen. Toen ik het tijd vond iets voor mezelf te gaan beginnen ben ik gaan zoeken. Mijn uitgangspunten waren: kleinschaligheid, kleinere winkel en een kleinere plaats. In een dorp kan ik de mensen leren kennen, terwijl je in een stad veelal passanten in je winkel krijgt, die je daarna niet meer zo gauw terugziet. Toen ik in het eerste jaar nog samenwerkte met Aloyis van Tiem, merkte ik dat ik hier op de goede plek terecht was gekomen."

Hij legt uit dat een opticien eigenlijk een vreemde eend is in de bijt. De mensen komen vaak meer gericht, in vergelijking met andere winkels. "Ik bof wel met de diversiteit aan winkels hier in Beneden-Leeuwen, hoewel de Zandstraat eigenlijk te smal en erg druk is. Gelukkig kun je hier wel gratis parkeren. En dank zij de ondernemers en de ondernemersvereniging 'Verrassend Leeuwen' ontstaat hier een prettig winkelklimaat. Het vriendelijke en open karakter van de Maas en Walers spreekt me erg aan."

Paul wil iedere klant graag goed helpen en eerlijk advies op maat geven, of het nu gaat om een bril, contactlenzen of een kinderbril. "Dat is ook een van de redenen waarom ik mensen vaak terugzie. Ik kan wel gauw iemand een bril verkopen, maar zo zit ik niet in elkaar. Ik probeer te luisteren naar de klant en vind dan altijd een bril binnen zijn of haar budget."

Hij vertelt over een meisje met een bijzondere oogaandoening, met wie hij speciaal naar een van zijn leveranciers ging voor aangepaste lenzen. "Als gespecialiseerd opticien gaan wij verder dan een optiekketen, waar ze die service niet kunnen leveren. Over enige tijd gaan wij ook meer doen op het gebied van kinderbrillen."

Oogproblemen komen steeds meer voor. Door het vele gebruik van computerschermen, mobiele telefoons en dergelijke apparaten, maar ook door stof en airco's en een bepaalde luchtvochtigheid krijgen mensen last van hun ogen. "Vaak is er dan iets aan de hand met het traanvocht, en niet zozeer met het oog zelf. Dat uit zich meestal in minder zicht, dat afwisselend voorkomt. Daarvoor hebben wij nu een uitstekende collectie oogdruppels."

"In de toekomst wil ik het pand kopen. Ik merk dat er een duidelijke groei zit in het bedrijf, en heb later waarschijnlijk ook personeel nodig. Uiteindelijk wil ik hier ook gaan wonen, en als het kan: heel oud worden. Nee, ik zit hier niet om rijk te worden. Als ik soms adviseer om voorlopig even met de bestaande bril verder te gaan zeggen klanten wel eens: 'Maar zo kun je nooit rijk worden'. Maar dat hoeft ook niet. In het begin voelde ik wel dat ik me moest bewijzen als jongen van buitenaf, maar nu heb ik duidelijk het vertrouwen gewonnen. Soms worden klanten naar mij doorgestuurd, en dat geeft een heel aangenaam gevoel. Een afspraak maken is meestal niet nodig, en als het druk is komen de mensen later wel terug.

Paul adviseert iedereen minstens elke twee jaar zijn of haar ogen te laten controleren bij een goede opticien. "En," besluit hij, "gebruik beslist een goede zonnebril."

Door Ton van Hulst