Antoon Hol
Antoon Hol Foto: Eigen foto

Een kijkje in de platenkast van Antoon Hol

Mens Platenkast

Een reis door het leven van de economieleraar, die is voorzien van een groot talent om prachtige streekmusicals te schrijven.

Hij wordt geboren in 1961 in Beneden-Leeuwen. Zijn leven als musicalschrijver wordt met name gekenmerkt door de muziek uit zijn jeugd, de jaren zestig en zeventig. Na schooltijd naar huis om (zoals zijn ouders dachten) boven op zijn kamer te studeren, maar ondertussen bezig om stapels cassettebandjes op nemen. 

Naast glamrockband Slade (waarschijnlijk zijn eerste single) wordt hij groot fan van Creedence Clearwater Revival, een band waar hij eigenlijk bij toeval tegenaan liep. Zijn eerste stiekeme liefde was getooid met de initialen CVR. Toen een klasgenootje deze letters in zijn agenda zag staan, deelde zij dit luidkeels mee. Antoon wist zich er uit te redden door aan te geven dat er CCR stond geschreven. Toen snel een eerste LP van deze band gekocht, waarna de muzikale liefde voor deze groep daarna pas ontstond.

Na de middelbare school doet hij de ‘Kweekschool’. Hem wordt verteld dat Handelskennis (nu: Economie) een vak met toekomst is. Voordat hij het weet, staat hij voor de klas. Dit vak, dat hij nog steeds uitoefent, staat gevoelsmatig haaks op zijn ‘schrijfkunst’. 

Na eerst enkele jaren in de gemeenteraad ontdekt hij zijn vermogen hiertoe. Wie kent eind jaren negentig niet zijn column Harriët, waarvan hij ruim tweehonderd stuks schreef. In 2000 wordt hij gevraagd als acteur in de revue in eigen dorp. Het hek is daarna van de dam, voordat hij het weet is hij betrokken bij de Bewaorsmiense, waarvoor hij vijf avondvullende stukken schrijft. Gesprekken over de voortgang leiden ertoe dat hij ‘zijn kindje’ verlaat om nog meer succes te boeken met Plaet Gespeuld. Wie kent bijvoorbeeld niet De Zoone van Toone en Bij Daatjes, waarbij de muziek van vroeger (muzikaal) mede bepalend is. Momenteel schrijft hij aan een volgende musical, Ouwe meuk en jarretels.

Zijn platenkast is zo goed als leeg, de collectie staat bij zoon Steef in huis. Na al die jaren is zonneklaar dat de muziek uit zijn jeugd de meeste impact op hem heeft gehad. Nadat de disco in de jaren tachtig het muzikale beeld veranderde, werd het ‘in zijn ogen’ nooit meer zo als ‘vroeger’.

Door René den Biesen