Het fysieke resultaat van tien jaar de Maas&Waler.
Het fysieke resultaat van tien jaar de Maas&Waler. Foto: John van Gelder

Vijfhonderdtweeëntwintig Maas&Walers

Algemeen

DRUTEN - Deze week is het precies tien jaar geleden dat de eerste Maas&Waler in de bus viel. Op de voorpagina ‘baby Jan’, die toen ook net het levenslicht had gezien. De lancering werd gevierd met champagne, en het team was vastbesloten de nieuwe krant tot een succes te maken. Dat ging zeker niet zonder slag of stoot, maar het lukte. Anno 2023 heeft de Maas&Waler een vaste plek op de deurmat en de keukentafel veroverd. En vooruit, ook in de kattenbak.

Het idee voor de Maas&Waler komt uit de koker van Studio Pannekoek, die vanaf 1974 de opmaak verzorgde van huis-aan-huiskrant de Waalkanter en later onder meer ook de Koerier Beuningen en Zakengids Tiel. De droom om een krant ‘voor en door Maas&Walers’ uit te kunnen geven was er altijd al wel, maar door de nauwe samenwerking met uitgeverij Wegener was dit, als vanzelfsprekend, niet mogelijk. Toen de landelijke uitgeverij echter de samenwerking met de Drutense studio in 2012 opzegde, was de weg vrij voor Jeroen Pannekoek en Chantal Roest om hun droom waar te maken. Er werd een team van verkoopadviseurs en redacteuren samengesteld, en de Maas&Waler werd geboren.

Voet aan de grond
Hoewel de reacties op de Maas&Waler vanaf het begin positief waren, was niet iedereen overtuigd van het bestaansrecht van de krant: ‘Waarom nóg een huis-aan-huisblad’, ‘In de Waalkanter staat hetzelfde nieuws’, ‘Een krant is niet meer van deze tijd’. Adverteerders verkeerden zeker in die beginperiode regelmatig in tweestrijd; in welke krant had adverteren het meeste effect? Welke partij gunnen we het? En tegen welke prijs? De eerste jaren waren dan ook zeker niet gemakkelijk. Maar langzaam keerde het tij, en kreeg de Maas&Waler voet aan de grond.

Niet alleen méér adverteerders wisten de krant te vinden, maar ook steeds meer verenigingen, organisaties en particulieren, die de redactie tipten over interessante ontwikkelingen, bijzondere mensen en leuke activiteiten. Toen ook de gemeenten Beuningen, Druten en West Maas en Waal besloten hun berichtgeving via de Maas&Waler te laten lopen, kreeg de krant een steeds grotere rol in de nieuwsvoorziening in de regio. De uitgave van diverse themabijlagen, zoals de Zomerkrant, de Groene Maas&Waler en Werkt! versterkte dat.
Hoogtepunten in de afgelopen tien jaar zijn voor de Maas&Waler de mooie samenwerkingen die zijn ontstaan met tal van adverteerders, organisaties, evenementen en collega uitgevers. Een opsteker was het winnen van de Talent award bij de verkiezing Ondernemer van het Jaar 2016, en een mijlpaal was het wegvallen van ‘de Waalkanter’ en ‘de Koerier Beuningen’ in 2019.

Tien jaar iedere week een Maas&Waler komt overeen met 522 kranten, even zoveel voorpaginafoto’s en dito interviews met mensen uit de streek. En daarbij nog eens duizenden hoofdverhalen en heel veel kortere nieuwsberichten. Uitgevers Jeroen en Chantal zijn dan ook ontzettend trots op hetgeen er in de afgelopen jaren is bereikt. Met dank aan (oud-)medewerkers, correspondenten, fotografen, columnisten, de verspreider en bezorgers en alle anderen die wat hebben bijgedragen aan het succes van de Maas&Waler.