Afbeelding
Foto: Diana de Leur

Sluis Weurt vanaf 21 juli gesloten voor scheepvaart

Algemeen

WEURT - De hele sluis bij Weurt is vanaf donderdag 21 juli 2022 gesloten voor de scheepvaart. De oostkolk wordt gesloten vanwege de lage waterstand. De westkolk was al langer dicht voor herstelwerkzaamheden. De duur van de sluiting is onduidelijk. Er geldt een uitzondering voor recreatievaart op zaterdag 23 juli.

Omdat daarmee het hele sluiscomplex gesloten is, moet de scheepvaart vanaf 21 juli 2022 omvaren. De scheepvaartsector is hierover inmiddels al geïnformeerd. Het is nog onduidelijk hoe lang de sluis volledig gesloten blijft.

Uitzondering
In verband met de Vierdaagse is er veel recreatievaart aanwezig bij Nijmegen. Bij sluiting van het complex worden zij geconfronteerd met een langere omvaarroute. Daarnaast is het op die route al drukker door de beroepsvaart. Uit het oogpunt van veiligheid en vlotte afhandeling van de recreatievaart, worden daarom op zaterdag 23 juli om 12.00 uur nog twee schuttingen alleen voor de recreatievaart met een maximale diepgang van 1.00 m gedaan.

Sluisdeuren overbelast
Nu de waterstand op de Waal steeds verder zakt, blijft er in de oostkolk onvoldoende diepgang over voor schepen. Bovendien zorgt de lage waterstand voor overbelasting van de assen aan de wielen waarop de sluisdeuren open en dicht rollen. De sluis nog langer openhouden, zou funest zijn voor de levensduur van de deuren.

Duur sluiting onduidelijk
Zolang beide sluiskolken gesloten zijn, moet de scheepvaart omvaren via de sluizen Grave, Lith en Sint Andries. Het is onduidelijk wanneer de oostkolk weer open kan. ‘De waterstand in de haven van Nijmegen is nu 4,90 m boven NAP. Deze moet eerst naar minimaal 5,25 m stijgen en daar is veel regen voor nodig’, aldus omgevingsmanager Arjan Thielking.

Herstelwerkzaamheden westkolk
De westkolk blijft tot tenminste eind augustus gesloten. Hier voeren we herstelwerkzaamheden uit aan beschadigde tandwielen die nodig zijn om de sluisdeur aan de kanaalzijde op en neer te bewegen. Thielking: ‘De 160.000 kilo wegende deur zorgt voor hoge belasting op deze tandwielen. Op advies van externe experts hanteren we na herstel een zorgvuldig inloopprogramma met voldoende smering; eerst een week onbelast, dus zonder deur aan de kabels en daarna nog zeker 3 weken met zeer beperkte draaisnelheid. Pas als dat allemaal goed gaat, kunnen we weer veilig schepen doorlaten.’