Logo demaasenwaler.nl
<p>vlnr.: Federico, begeleider Twan, Jeroen en begeleider Jelle (&#39;s Heeren Loo).</p>

vlnr.: Federico, begeleider Twan, Jeroen en begeleider Jelle ('s Heeren Loo).

(Foto: John van Gelder)

Digitale registratie van de JA-NEE sticker

REGIO - Er zijn plannen voor een digitale registratie van de  JA-NEE en NEE-NEE stickers. De vereniging van weekbladverspreiders en uitgevers willen dat het plan wordt opgeschort omdat het praktisch onhaalbaar is.

Het plan is om de stickers vanaf 1 januari 2023 te digitaliseren. De brievenbusstickers voor wie geen reclamefolders wil ontvangen en wel huis-aan-huisbladen of beide niet, zouden dan de prullenbak in kunnen. Dan kun je in elke gemeente online aangeven wat je wel of niet wil ontvangen. Dat laat MailDB, de organisatie achter de verspreiding van reclamefolders, weten. Mensen zouden hun voorkeur aan kunnen geven via www.inmijnbus.nl. Diverse weekbladverspreiders en uitgeverijen hebben al aangegeven dat dit in de praktijk onhaalbaar is. Zo zou een bezorger bij iedere brievenbus moeten nagaan wat er bezorgd mag worden.

Veel bezorgers hebben al hun zorgen geuit. Zo ook bij de verspreider van de Maas&Waler, All-Inn Verspreidingen.

Pim Jansen, algemeen directeur van All-Inn Verspreidingen, reageert: 

‘Consumenten die nu een nee-ja sticker hebben, ontvangen wekelijks de huis-aan-huiskranten zonder folders. Heb je een nee-nee sticker? Dan ontvang je geen huis-aan-huiskranten en geen folders. Consumenten zonder sticker ontvangen wekelijks zowel huis-aan-huiskranten als folders. De brievenbusstickers dateren uit de jaren ‘90 en hebben een meer dan bewezen track record opgebouwd.

Waarom digitaliseren?
Om de huidige keuze van consumenten vast te leggen komt MailDB met het initiatief tot digitaliseren van de bestaande brievenbussticker. Maar waarom eigenlijk? Het antwoord op deze vraag is relatief simpel. Steeds meer gemeenten bemoeien zich met de keuze van consumenten door vanuit een succesvol opt-out systeem om te gaan naar een opt-In systeem (de ja-sticker). Om dit tegen te gaan zou een digitale variant die alle bestaande stickers vervangt een goede oplossing kunnen zijn om het bestaande bereik van folders en kranten te waarborgen.

Ook de weekbladen dan?
Daar zit nou net de crux. Weekbladen vallen sinds de rechtspraak in Utrecht niet onder een gelijke tak als folders. Zij hoeven geen rekening te houden met een opt-in systeem waardoor het bestaande opt-out (nee-nee) voor hen geldig blijft. Hierdoor heeft deze kant van de branche minder tot helemaal geen behoefte aan het digitaliseren van brievenbusstickers. Het effect zal namelijk zijn dat bezorgers voor een nog grotere uitdaging worden gesteld dan dat zij nu al wekelijks staan.

Bezorgers
Onze ruim 6.000 bezorgers maken zich zorgen. Moeten zij straks wekelijks met een looplijst door hun vaste wijk heen? Of komt er een app die ze bij elk adres moeten gaan checken? Op een telefoon die zij fietsend niet mogen vasthouden. Willen de bewoners van Stationsstraat 6 deze week alleen de krant? Alleen de folders? Of willen ze misschien wel niks ontvangen deze week. Je snapt de uitdaging.

Oplossing?
Digitaliseren kan zeker een oplossing zijn. Hoe deze operationeel werkzaam kan zijn is op dit moment alleen nog een groot vraagteken. Uiteraard staan we bij All-Inn open voor verandering en gaan we graag branchebreed het gesprek aan. Waarbij ons uitgangspunt is dat elke consument in Nederland nooit verstoken mag raken van lokaal nieuws met daarbij de beste aanbiedingen.

Kranten kunnen niet zonder folders, folders kunnen niet zonder kranten.

Waar we wel zonder kunnen is een politiek stelsel van opt-out systemen. Of een nog niet volledig branchebreed geaccepteerde digitale tegenhanger.’

All-Inn Verspreidingen is als grootste verspreider van huis-aan-huis bladen in Nederland geen lid van een branchevereniging.

Meer berichten