Afbeelding
Foto: ZLTO Maas en Waal

Straks veiligere tractoren door kentekenplaat

Algemeen

Agrarisch geluid van ZLTO Maas en Waal

Door Jeannette van Rosum

Indrukwekkend grote tractoren rijden tegenwoordig over de polderwegen en op het boerenerf. Evenals de machines die erachter hangen. Met de nodige pk’s verzetten ze bergen werk bij het oogsten op het land, wegenbouw en grondverzet. De chauffeur waant zich vaak heer en meester in zijn tractorcabine. Voor hen is het vaak een jongensdroom die uitkomt. De bestuurder heeft een grote verantwoordelijkheid en veiligheid moet voorop staan. Een registratieplicht voor landbouwvoertuigen gaat vanaf 1 januari 2021 in. Het moet op den duur de veiligheid op straat en op het erf vergroten.

Veiligheid

In 2015 werd het T-rijbewijs voor tractorbestuurders vanaf zestien jaar ingevoerd. Dat leek een verbetering voor de veiligheid. Want er worden steeds meer kilometers met deze machines gereden. Vroeger reden boeren meer met hun eigen materieel naar hun eigen akkers. Tegenwoordig worden er veel meer loonwerkers-bedrijven ingehuurd. Die maken meer kilometers om bij de percelen te komen. Verantwoord rijgedrag en deugdelijke machines vergroten de veiligheid. Daar hebben eigenaren en overige weggebruikers profijt van.

APK

Net als een APK keuring bij de personenwagens, verhoogt een goede technische staat van de landbouwmachines ieders veiligheid. De EU heeft ons deze APK plicht opgelegd. Nederland gaat als laatste Europees land aan deze plicht voldoen. Dat kan alleen worden geregeld als landbouwvoertuigen worden geregistreerd. Jan van den Berg van het landbouwmechanisatiebedrijf uit Druten, adviseert zijn klanten en hobbyboeren om in dit overgangsjaar actie te ondernemen. ‘Alles waar wielen onder zit moet je laten registreren. Of het nu een tractor, machine of wagen erachter is. Je machine houdt zijn handelswaarde. Later registreren kan wel, maar zal veel meer rompslomp en frustratie met zich meebrengen.’ De RDW neemt deze registratietaak op zich. Daarna kan een kentekenplaat worden aangevraagd om op het voertuig te bevestigen. Bedrijven voor landbouwmechanisatie zijn erbij betrokken. Jochem Peters van mechanisatiebedrijf uit Dreumel vindt het een goede zaak: ‘Al volgt de wet- en regelgeving voor de mechanisatiebedrijven pas later dit jaar, we bereiden ons alvast voor. Onze medewerkers moeten op cursus. Het wordt een taak in ons bedrijf. Mooie bijkomstigheid is dat een kentekenplaat helpt bij het voorkomen van en opsporen bij diefstal. Want ook dat is een serieus probleem bij landbouwvoertuigen.’

Oude tractoren

Hobbyisten hoeven zich nog niet meteen zorgen te maken. Er zijn verschillende uitzonderingen. Voor de liefhebbers van oldtimers is de regeling minder van toepassing. Wanneer het voertuig maximaal 25 km per uur op de openbare weg mag, moeten ze zich laten registreren. Een kentekenplaat is dan pas in 2025 nodig. Op termijn wil de overheid dan de maximum snelheid naar 40 km per uur verhogen. Dan zullen meer voertuigen op N-wegen en rondwegen mogen rijden. Dat vermindert de verkeersdruk in de bebouwde kom en op kleine landwegen.