Klachten over gemeente Beuningen in 2019

Algemeen

BEUNINGEN - In 2019 ontving de gemeente Beuningen 22 klachten. Van deze klachten gingen er vier over een externe organisatie. In zeventien gevallen stemde de klachtencoördinator de klachten af met de betrokken vakafdelingen. Vijf gevallen gingen via de informele weg.

De gemeentelijke ombudsman ontving twee klachten voor de externe klachtenprocedure. In één geval verwees de ombudsman door naar de autoriteit persoonsgegevens. Wel zochten klagers soms contact met de ombudsman voor advies. In die gevallen stemde hij dit af met de gemeente. De gemeentelijke ombudsman maakt een apart jaarverslag over deze externe klachtbehandeling.

Inhoud klachten

De afdeling Belastingen en Buitenruimte ontving drie klachten over Munitax. Deze gingen onder ander over de flyer van de hondenbelasting, ongelijke behandeling omdat de WOZ-waarde volgens een klager niet klopte vergeleken met zijn buurman en de onzorgvuldige, niet heldere en trage communicatie.

Daarnaast kwamen er drie klachten binnen over de buitenruimte. Deze hadden te maken met de wijze waarop de gemeente de overlast van een boom op openbaar terrein oppakte, zand op een stoep na bestratingswerkzaamheden en de inzet van afvalcoaches die containers controleerden.
De afdeling Dienstverlening ontving zeven klachten. Men klaagde over onvriendelijke medewerkers, het te lang moeten wachten bij een bezoek aan het gemeentehuis, het niet binnenkomen van een digitale verhuizing en de wijze waarop het proces verliep rondom het verlengen van een passagierskaart. De coördinator van het Sociaal Team ontving daarnaast nog zes klachten. Andere klachten gingen over beleids- en bestuurszaken.

Door Patrick Huisman