Drukte op de Maas en Waalweg.
Drukte op de Maas en Waalweg. Foto: John van Gelder

(Te) veel verkeer N322 blijft een probleem

Algemeen

MAAS EN WAAL - De gezamenlijke Dorpslijsten vroegen onlangs schriftelijk aandacht voor de Maas en Waalweg (N322). De doorstroming en verkeersveiligheid op die weg staat volgens hen al jaren in toenemende mate onder druk. B en W van Druten onderkent deze negatieve tendens en vraagt er bij de provincie Gelderland al jaren aandacht voor. 'Want,' zo stelt zij, 'de provincie is eigenaar en wegbeheerder van de Maas en Waalweg en dus verantwoordelijk voor de doorstroming en verkeersveiligheid.'

De Dorpslijsten vroegen aan het college of die het met hen eens was dat met het beschikbaar komen van in totaal 103 miljoen euro vanuit het Rijk en de provincie nieuwe kansen ontstaan om de doorstroming, bereikbaarheid en verkeersveiligheid van de N322 bij het knooppunt Ewijk - Druten te vergroten. Burgemeester en wethouders stellen echter dat genoemd bedrag door Rijk en provincie gereserveerd is voor de aanpak van de A50, voor het verbreden van de snelweg naar twee keer drie rijstroken tussen de knooppunten Ewijk, Bankhoef en Paalgraven. Wel stelt het Drutens college dat als de filedruk op de A50 afneemt, of zelfs opgelost wordt, dit zeker gunstig is voor de bereikbaarheid van Maas en Waal. Maar, zo stelt ze ook: 'Dit is echter geen oplossing voor de fileproblematiek en de verkeersveiligheid op de N322. De capaciteit van de N322 is beperkt en vooral in de spitsen is er meer verkeersaanbod dan de weg aankan.' Volgens het college kan de vertraging hier in de spits oplopen tot 15 á 20 minuten. Ook het openbaar vervoer staat in dezelfde file en heeft geen alternatief. De mening van het college is heel stellig: 'Wij zijn van mening dat de doorstroming verbeterd dient te worden en wij doen er alles aan om het gebied bereikbaar te houden.' Ook de provincie Gelderland heeft aangegeven dat er iets moet gebeuren. Er lopen diverse onderzoeken en er zijn al enkele resultaten, die echter nog niet tot een definitieve besluitvorming hebben geleid. Het blijkt een divers probleem waar geen eenvoudige oplossing voor is.' Een extra rijstrook van Druten naar knooppunt Ewijk is volgens het Drutense college de beste oplossing, maar wel een dure.

Door Piet Zeeuwen