Mobiliteitsplan aanvaard

Algemeen

WEST MAAS EN WAAL – Zonder al te veel weerwerk werd het Uitvoeringsplan Mobiliteit Regio Rivierenland unaniem aangenomen door de West Maas en Waalse gemeenteraad.

Het plan staat niet op zichzelf, het is volgens wethouder Sander Bos door het regiobestuur en alle regiogemeenten omarmd, om gezamenlijk te werken aan een betere bereikbaarheid. Om een en ander te financieren wordt een mobiliteitsfonds ingesteld. Dit fonds vraagt van alle tien gemeenten van Regio Rivierenland een jaarlijkse bijdrage van 1 euro per inwoner per jaar, tot 2022.

In het plan is sprake van een robuust hoofdwegennet en leefbare kernen. Aandacht voor een sterk en verbindend openbaar vervoer, slimme mobiliteit en logistiek en de overstap naar schone mobiliteit.

De beschrijving Robuust Hoofdwegennet zorgde voor vragen uit de oppositie, 'Moeten we daarbij denken aan een autobrug bij Appeltern, dan slaan we de plank volledig mis', aldus het CDA, 'het zou ook de doodssteek zijn voor alle veerponten'. En verbreding van de Maas en Waalweg is verkeer verplaatsen, maar niet oplossen. Ook de toenemende drukte op de Heemstraweg kwam ter sprake.

Uiteindelijk stemden alle partijen in met genoemd plan. In het kielzog van dit agendapunt kwam de SP nog met een motie, met de vraag om onderzoek te doen naar gratis Openbaar Vervoer, met name aan de Maaskant, waar de buurtbus niet meer rendabel bleek. De SP kreeg de raad niet mee, want sinds kort is het AutoMobielplan (een auto met vrijwillige chauffeur op afroep beschikbaar, voor 30 cent per kilometer) van kracht, de effectiviteit daarvan wordt eerst afgewacht.

Door Addy de Meij