Marjan van Dasselaar.
Marjan van Dasselaar. Foto: Ger Loeffen

Nieuwe ombudsman Marjan van Dasselaar

Algemeen

MAAS EN WAAL – 'Er is een machtsverschil tussen burgers en overheid, en als mensen daar last van hebben dan hoop ik dat ik daar wat in kan betekenen, dat is ook wat mij drijft in dit werk.' Aan het woord is Marjan van Dasselaar, sinds 1 januari de nieuwe ombudsman voor Beuningen, Druten, Wijchen en West Maas en Waal.

Voor de 51-jarige Van Dasselaar is dit de eerste keer dat ze ombudsman is: 'En nee, het is geen ombudsvrouw, want ik zie het als ombudsmandaat.'

'Ik was lid van de bezwaarschriftencommissie in Berg en Dal en zag deze vacature voorbijkomen. Ik ben in het dagelijks leven zelfstandig juridisch adviseur met een specialisatie in onderwijs- en bestuursrecht en richt me vooral op de sociale kant, en dus sprak deze functie me erg aan', zo vertelt Van Dasselaar.
Ze heeft in de eerste zes weken al wel een aantal meldingen en mailtjes gehad, maar wijst erop dat de burger in principe niet rechtstreeks naar de ombudsman stapt. 'De bedoeling is dat je je eerst richt tot de klachtencoördinator van de gemeente. Pas als je daar niet verder komt, of je bent niet tevreden, kunnen mensen zich melden', zo benadrukt de nieuwe ombudsman. 'Ik vind het belangrijk om heel laagdrempelig te werken. Dus als ik een mail of melding krijg probeer ik snel te reageren, door eerst even te bellen. Ik kan niet iedereen helpen, ik moet werken binnen vastgestelde kaders, maar als mensen een mail sturen hebben ze wel recht op een antwoord. Als ik wel verder kan met een klacht moeten er misschien zaken uitgezocht worden en maken we eventueel een afspraak.' Uiteindelijk kan het zover komen dat Van Dasselaar dan een rapportage maakt waar de gemeente ook echt iets mee moet doen: 'mijn advies heeft wel een zwaarwegend karakter.'
De ombudsman is te bereiken per mail, via degemeentelijkeombudsman@gmail.com.

Door Patrick Huisman