Leerlingen van De Fontein worden warm onthaald door leerlingen van De Kameleon.
Leerlingen van De Fontein worden warm onthaald door leerlingen van De Kameleon. Foto: Ger Loeffen

Basisscholen De Kameleon en De Fontein verder als De Vuurvlinder

Algemeen

BEUNINGEN - Waar de meeste basisschoolleerlingen uit Maas en Waal bezig zijn aan de laatste loodjes, is voor leerlingen van basisscholen De Kameleon en De Fontein uit Beuningen de vakantie al begonnen. De twee scholen gaan komend schooljaar verder onder de naam De Vuurvlinder, in het gebouw van De Kameleon. De fusie gaat niet alleen gepaard met een nieuwe naam, maar ook met een nieuw onderwijsconcept.

Zo'n 200 leerlingen krijgen straks les op de locatie aan de Zanddonk. Maandag 10 juli kwamen de leerlingen samen in hun 'nieuwe' school, gisteren hadden ze de laatste schooldag. De komende dagen wordt door de leerkrachten besteed aan het opruimen en inrichten van de nieuwe lokalen. De verhuizing wordt door een externe partij gedaan. 'Het is een pittige week', geeft interim-directeur van De Kameleon Peter Kock aan. Toch oogt hij ontspannen en 'in control'. 'We hebben al een paar maanden naar dit moment toegeleefd, en er zijn al veel voorbereidingen gedaan. We hebben ons ontdaan van 'overbodige spullen' en daarnaast een aantal ruimtes anders ingericht. Bij een fusie komt sowieso al veel kijken, maar in dit geval zeker, aangezien ook het onderwijssysteem op de schop gaat.' Voor Lia van den Anker, directeur van De Fontein, is het deze week dubbel afscheid nemen. Ze gaat, een jaar later dan gepland, met pensioen. 'Ik wilde het ingezette fusieproces graag zélf afronden', legt ze uit. 'Daarbij had ik één doel; met eigen ogen zien dat leerlingen en leerkrachten op de goede plek zaten. En dat is gelukt', zegt ze trots.

De Kameleon en De Fontein gaan verder onder de naam De Vuurvlinder. Een nieuw en onderscheidend onderwijsconcept maakt de fusie compleet. Peter Kock, die de fusieschool gaat leiden, legt uit: 'In het concept staat het ontdekken, ontwikkelen en toepassen van talenten centraal. Digitale ondersteuning en de '21st century skills' spelen daarin een belangrijke rol.' In de praktijk werkt dat als volgt: in de ochtend houden de leerlingen zich bezig met kernvakken als rekenen, taal, lezen en schrijven. Zij werken hiervoor met 'chromebooks' (een laptop/tablet, red.), wat de leerkracht direct inzicht geeft in de voortgang en resultaten. In de middag gaan de leerlingen aan de slag in 'ateliers', om aan de hand van thema's aan hun persoonlijke vaardigheden te werken. 'Met dit nieuwe concept bieden we de kinderen een uitdagende leeromgeving, waarin ze hun eigen leerdoelen stellen en voldoening halen uit hun eigen talenten. De rol van leerkracht verschuift van frontaal, het voor de klas staan, naar een meer begeleidende en sturende rol. Dat zal voor zowel leerlingen als leerkrachten wennen zijn. Maar ik ben ervan overtuigd dat we met dit concept klaar zijn voor de toekomst', besluit Kock.