Foto: John van Gelder
Foto: John van Gelder

OBS De Appelhof start in zeven groepen met tablets

Algemeen

DRUTEN - Op basisschool De Appelhof krijgen leerlingen sinds begin deze maand onderwijs middels tablets. Het is de eerste SPOM-basisschool die deze stap zet. In Wamel, Winssen en Bergharen werd al eerder met tabletonderwijs begonnen. Het betreft vooralsnog een pilot voor zeven klassen. De komende maanden wordt bekeken of volgend schooljaar alle klassen op De Appelhof overgaan op deze nieuwe manier van lesgeven.

Door Aafke Labout

Leerkracht Dorien Versteeg is enthousiast over het concept. Ze ziet het gebruik van tablets als logisch gevolg van de onderwijsvisie die op De Appelhof heerst: 'Als school zijn we al jaren bezig om de autonomie bij leerlingen te ontwikkelen. Een kind dat zelfstandig kan handelen leert het meest. De traditionele manier van lesgeven, en de materialen, begrensde ons echter om daarin door te groeien. Tabletonderwijs maakt dat wel mogelijk', aldus de leerkracht.

Gepersonaliseerd leren
Ook overkoepelende scholenstichting SPOM is blij met de ontwikkelingen op de Appelhof: 'Gepersonaliseerd leren is binnen onze stichting een belangrijk thema voor de komende jaren. We willen recht doen aan de verschillen tussen kinderen. De inzet van 'personal devices', waaronder tablets, is één manier om dat te bewerkstelligen', vertelt Marinus Janssen Steenberg van SPOM. Hij benadrukt dat gepersonaliseerd leren geen individueel leren mag worden. 'Samenwerking, creativiteit en zelfontplooiing blijven ontzettend belangrijk.'

Dorien Versteeg vertelt: 'Dankzij het gebruik van tablets kunnen leerlingen aan hun persoonlijke doelen werken, en worden ze voortdurend uitgedaagd. Ze kunnen efficiënter leren, wat een positieve invloed heeft op de motivatie en concentratie van de leerlingen. Bovendien', zo stelt ze, 'sluit deze manier van onderwijs meer aan bij de belevingswereld van de basisschoolleerling van nu.'

Betere prestaties
Zelf experimenteerde Dorien de afgelopen maanden in haar groep 7 met iPads. Toen de leerprestaties inderdaad stegen, en de betrokkenheid van leerlingen bij de lesstof groter bleek, besloot de Drutense basisschool op zoek te gaan naar een schoolbrede methode. Deze werd gevonden in het adaptieve onderwijsplatform Snappet. Inmiddels werken op De Appelhof 182 leerlingen, variërend van groep 5 tot en met groep 8, met de tablets. En allen zijn ze even enthousiast. 'Je hoeft niet meer te schrijven', 'Het is digitaal', 'Je haalt betere scores' en 'De opdrachten zijn duidelijker', zijn slechts enkele reacties.

Op De Appelhof wordt Snappet ingezet voor de vakken rekenen en spelling, dat ruim een derde van het lesprogramma omvat. De leerlingen werken in hun eigen tempo aan hun eigen opdrachten. Ook ouders kunnen de resultaten inzien. Omdat de leerlingen de lesstof, dankzij de nieuwe methode, sneller beheersen, blijft er tijd over voor andere dingen. 'Het verbeteren van sociaal emotionele vaardigheden bijvoorbeeld, creatief bezig zijn of gewoon lekker buitenspelen', aldus Dorien.

Real-time ingrijpen
'Niet alleen voor de leerlingen pakt tabletonderwijs positief uit, ook voor docenten heeft het veel voordelen', vervolgt ze. 'Afgezien van het feit dat je de lesstof écht op elk niveau kan aanbieden, kun je ook gerichte instructie geven aan kinderen die dat nodig hebben. Je ziet, op je eigen tablet, 'real-time' wanneer kinderen tegen problemen aan lopen en kunt direct ingrijpen. Bovendien verlaagt het gebruik van dit systeem de werkdruk', meent Dorien. De tijd die overblijft, doordat je niet na schooltijd schriften en werkboeken zit na te kijken, kan worden besteed aan datgene waar je passie ligt, lessen bedenken, leerlingen inspireren, kinderen motiveren hun talenten te ontwikkelen. Ik ben weer leerkracht', verzucht ze.

Voor iedere school
Stichting SPOM heeft in samenspraak met alle directeuren van de scholen besloten dat gepersonaliseerd leren met inzet van persoonlijke 'devices' voor iedere school in de toekomst haalbaar moet zijn. 'Wanneer, welke digitale methode en de werkwijze kan per school verschillen en is afhankelijk van welke visie op leren die school heeft', besluit Janssen Steenberg.