Afbeelding

Mogelijk datalek gemeentelijke belastingen

Algemeen

MAAS EN WAAL - Op 28 november heeft een leverancier die voor Munitax, een regionaal samenwerkingsverband voor de gemeenten Berg en Dal, Beuningen, Druten, Heumen en Wijchen op het gebied van gemeentelijke belastingen, werkzaamheden uitvoert,
bij de informatiebeveiligingsdienst voor gemeenten (IBD) gemeld dat een laptop van één van de medewerkers is gestolen. Er bestaat een kans dat op deze laptop gegevens van inwoners en bedrijven uit bovengenoemde plaatsen waren opgeslagen.

De leverancier voert werkzaamheden uit voor de Wet waardering onroerende zaken (WOZ). Gegevens die daarvoor nodig zijn, werden door Munitax aan de leverancier verstrekt. Deze gegevens stonden mogelijk op de gestolen laptop. Op 30 november werd Munitax hiervan op de hoogte gesteld door het IBD. Munitax kiest ervoor inwoners en bedrijven te informeren en hen de weg te wijzen bij eventuele vragen die dit oproept.

Er zijn geen bankrekeningnummers of DigiD gegevens verstrekt. Ook bevatten de uitgewisselde bestanden geen wachtwoorden, gebruikersnamen, e-mailadressen of inloggegevens. De gegevens die wel mogelijk op de laptop staan zijn: burgerservicenummer, achternaam en initialen, adres, geboortedatum, in geval van bedrijven: K.V.K.- en RSIN-nummer. Een kwaadwillende zou misbruik kunnen maken van deze gegevens. Het risico hierop is klein, maar valt niet uit te sluiten. Munitax adviseert inwoners en bedrijven bij een vermoeden van dergelijk misbruik contact op te nemen.

Er is inmiddels aangifte gedaan bij de Autoriteit Persoonsgegevens van een datalek. Wie vragen heeft kan voor de vragen en antwoorden over het mogelijke datalek kijken op www.munitax.nl, of contact opnemen met Munitax via telefoonnummer 024 – 6780 962. Dit kan van maandag tot en met donderdag van 8.30 tot 17.00 uur en op vrijdag van 8.30 tot 12.30 uur.