Column Babbels: Toe Toerisme!

Algemeen

Terwijl ik mijn koffer inpakte voor een welverdiend weekje vakantie, viel mijn oog op de Gelderlander. De krant berichtte dat toeristen, op een verdwaalde Belg of Duitser na, deze regio amper weten te vinden.

Aan de ene kant gek, we hebben al een eeuw een wereldwijd bekend wandelevenement tijdens de zomermaanden. Maar wat heeft dit gebied naast de Vierdaagse te bieden? Ja, een berg cultuur en recreatie, plus de oudste stad van Nederland... Ik hoor het u zeggen. Nu de mensen nog.
Dat het Land van Maas en Waal veel moois herbergt moge duidelijk zijn, maar het is nooit behoorlijk in kaart gebracht. Zonder structuur is het onmogelijk het gebied fatsoenlijk en professioneel te promoten. Als je het mij vraagt ligt de oplossing paradoxaal genoeg in conservatief én innovatief denken.

De Grote Markt van Nijmegen is een prachtige plek, maar wordt al sinds de Tweede Wereldoorlog ontsierd door de HEMA en voormalig V&D vestiging. Doe daar eens wat aan! Wie Beuningen vanaf de A73 nadert, wordt begroet door tig mislukte tuinhuisjes. Aanpakken, anders komen we nooit van het beeld van een drugsgetto af!

En wat te doen met al die plassen in Beuningen, Deest en Druten? Binnenkort krijgt ook Winssen zo'n grotendeels ongebruikte waterput. Reden genoeg eens regionaal te denken en serieus te kijken naar de mogelijkheden voor een groot waterattractiepark in de uiterwaarden. En als je dat voor elkaar hebt, start een professionele promotiecampagne om alles uit deze regio een smoel te geven. Dus niet alleen de culturele hotspots zoals het Afrikamuseum of Oorlogsmuseum in Groesbeek. Ook de Tuinen van Appeltern en de stadsbrouwerij in Nijmegen verdienen aandacht.
Toegegeven, ik geef alles behalve het goede voorbeeld door buiten deze regio vakantie te vieren. Als u dit leest, trekt deze jongen met een Pipowagen door Sexbierum, in de hoop dat het zijn Mammaloe op bepaalde gedachten brengt. Sapperdeflap... Tot over twee weken!

Dhr. E. van Wijk