Foto: John van Gelder
Foto: John van Gelder

De Tweestroom verbouwt

Algemeen

ALTFORST - Basisschool De Tweestroom uit Altforst wordt in de zomervakantie drastisch verbouwd. Niet alleen het gebouw krijgt een make-over, ook het onderwijs gaat op de schop. De kleine dorpsschool stapt af van het traditionele leerstofjaarklassensysteem en gaat de leerlingen echt centraal zetten. 'We beginnen met het doorbreken van de fysieke muren, waarmee we, letterlijk en figuurlijk, één grote leeromgeving creëren'. Aan het woord directeur Anja Adams.

De krimp in leerlingenaantallen dwong het team van De Tweestroom na te denken over de organisatie van het onderwijs op hun school. De huidige onderwijsvorm, waarin kinderen op leeftijd worden ingedeeld in een klas, stamt uit de negentiende eeuw. 'Achterhaald', meent Anja. 'Onze nieuwe onderwijsvorm biedt kinderen de kans om te leren op hun eigen niveau'.

Individuele leerbehoeften
Met ingang van het nieuwe schooljaar worden de leerlingen van De Tweestroom ingedeeld in drie units. In een unit zitten leerlingen van verschillende leerjaren bij elkaar. 'De units geven ons de kans om leerlingen onderwijs te bieden dat aansluit bij hun eigen individuele leerbehoeften', vertelt Adams. 'We richten onder andere een rekenlokaal, leespaleis en creatief atelier in. Daar kunnen leerlingen, na een korte instructie in kleine groepjes, zelf aan de slag'. De kunst is om leerlingen daarin zelf stappen te laten zetten. 'Waarom zou je een kleuter nog niet laten oefenen met lezen als die daar zelf al aan toe is.'

Leerdoelen
Wanneer de leerlingen hun opdrachten uitvoeren, en in welke volgorde, mogen zij zelf bepalen. Ieder kind moet dagelijks vijftien minuten lezen. Of zij dat op een knus bankje in het leespaleis doen of in een stilteruimte is vanaf volgend jaar aan hen. In het restaurantje, dat wordt ontwikkeld in het midden van de school, kunnen kinderen een boterhammetje gaan eten als zij daar zin in hebben. 'De ervaring leert dat deze manier van onderwijs het leren veel aantrekkelijker maakt voor kinderen, omdat zij de ruimte krijgen om zichzelf uit te dagen en te ontwikkelen. Uiteraard is het niet alleen lang leve de lol', stelt Anja. 'Net als op iedere school moeten onze leerlingen aan het eind van ieder schooljaar leerdoelen behaald hebben, alleen de weg daar naartoe stippelen wij samen met hen uit.'

Peuterspeelzaal
Het schoolbestuur onderzoekt momenteel eveneens de mogelijkheden om te starten met een peuter-/kleutergroep, als gevolg van de sluiting van de huidige peuterspeelzaal in Altforst, eind dit jaar. 'Nog vóór de zomervakantie wordt besloten of er gestart zal worden met een pilot.'

Door: Ruben Schiks